HTML

Bence vilagotlat

Majus 1jen 3,5 honapos backpacking turara indulunk Barbival, s az elemnyeinket szeretnem itt megosztani veletek. A blogommal szeretnem nepszerusiteni a backpackinget a magyar fiatalok kozott, hogy tolunk is minel tobben menjenek es lassanak vilagot, ezaltal tanuljanak magukrol es mas kulturakrol. A tervek szerint elemgyunk Vietnamba, Kambodzsaba, Thaifoldre, Malajziaba, Indiaba, Singaporeba es Indoneziaba.

Friss topikok

• pszychomama: De azért az sem árt, ha mi is találunk egy kis olajat...:P (2010.07.14. 00:09) Osszbenyomasok Malajziarol
  • toswuj: szia Bence! na mi van veletek, nem hallani rólatok semmit!? remélem minden oké!? :( Tóth Zoli (2010.06.05. 20:48) Kambodzsa: tenyek, elmenyek, erzesek
  • pszychomama: jahhh és az a kék nájlon keretes szemüveg naon cool.....:)) kislányok pörgős szoknyával, kopogós c... (2010.05.16. 09:25) Nha Trang
  • pszychomama: Látjátok, mindig mondtam: a bunkóság nemzetközi fogalom, nem a magyarok találták ki, bármennyire i... (2010.05.11. 20:02) Heti aprosagok 1
  • pszychomama: Május 1-től a hajnali programom: kávé + blogwatching. Irogassatok, töltögessetek, nagyon várjuk :)) (2010.05.11. 19:38) Hanoi

Linkblog

Osszbenyomasok Indiarol

2010.07.25. 12:14 Bence506

India az India. Lehet rola olvasni, filmeket nezni, hallani elmenybeszamolokat, de ez az orszag annyira kulonleges minden tekintetben, hogy Indiat at kell elni. Azt mindenkepp fontos hangsulyozni, hogy India nem kezdo utazoknak valo, vagy ha megis valaki ugy dont (vagy epp belecsoppen mint en anno 5 evvel ezelott) akkor tenyleg mindenre keszuljon fel.

A legelgondolkodtatobb, es sokszor elszomoritobb elmeny Indiaban az oriasi kontraszt, kulonbseg az emberek eletszinvonala, korulmenyei kozott. A fantasztikusan csillogo, a vilag legmodernebb cegeitol alig par kmre, mar nyomornegyedek talalhatoak; az jomodu emberek 5 csillagos szallodakba mennek vacsorazani, ugyanakkor a tarsadalom 50 %-at kitevo csaladok 50 dollar (10 000 Ft) per hobol elnek. A csodalatosabbnal csodalatosabb kulturalis emlekek mellett, kozeleben halomban all a szemet, a legtobb varos koszos, rengeteg az auto, s az utcan setalva tomeny kipufogogazt lelegzik be az ember. Ugyanakkor ha egy kicsit utanaolvas, beszelget az ember akkor rajon, hogy csak es kizarolag az ide erkezo toke, az indiai valalkozokeszseg, a magas szinvonalu oktatas minel tobb ember szamar elerhetovetetelevel lehet ezeket az oriasi tarsadalomban levo szakadekokat betemetni, s bar az oriasi korrupcio es a politika (ezt a helyiek mondjak) sokat keresztbetesz a fejlodesnek, megis fejlodnek, mely fejlodes kitoresi lehetoseget jelent a jelenleg, ne szpeittsuk, iszonyatos nyomorban elo szazmilliok szamara.

Mindezek ellenere, vagy eppen ezekkel egyutt, India hihetetlen termeszeti adottsagokkal, valamint kulturalis emlekekkel rendelkezo orszag. Az ide latogato trista a csodalatosabbnal csodalatosabb temlomokon kivul, napozhat gyonyoru tengerpartokon, barangolhat dzsungelekben, puputevegelhet sivatagokban, lathat tigrist, elefantagolhat, fenyuzobbnel fenyuzobb szallodakba lakhat, s ehet a vilag talan legvaltozatosabb konyajanak remekeibol. Itt mindenki megtalalhatja azt amire vagyik, mindenki a penztarcaja szerint.

A mi elmenyeink masabbak, mintha valaki teljesen idegenul, mindenfele barat vagy ismeros nelkul jott volna ide. Szamunkra oriasi segitseg volt a Sid csaladja, teljesen el lettunk kenyesztetve, hisz kb. minden meg volt szervezve, mindenhova vittek minket kocsival, igy talan egy picit el is voltunk zarva a kulvilagtol, a valosagos Indiatol. Ugyanakkor azt tudom ajanlani minden ide utazonak, hogy ide erkezve erdemesebb egy picivel tobbet kolteni, mert a kicsivel tobb penzzel, sokkal nyugodtabba, szervezettebbe, elvezhetobbe, pihentetove lehet tenni a nyaralast.

Az olcso hotelszoba valoban nagyon olcso (2-3 dollar) de azokba a szobakba maximum akkor aludnek, ha kenyszeritenek ra, egyszeruen szornyen neznek ki, nem ugy mint thaifold vagy kambodia ahol ezert vagy mondjuk 6 dollarert, mar lakhato szobat kap az ember. Szoval erdemesebb a 10-15 dollaros szobakra ramenni, mert ott mar joerzessel fog aludni az ember, s ha meg van egy kis plusz penzunk akkor erdemes 1-2 ejszakar kiprobalni valami luxsusnak szamito kulonles szallast, mondjuk a dzsungleben egy faban kialakitottat, vagy az alvohajon sajat szakaccsal...stb.
 A vonaton es buszon is erdemes megvenni a legkondis, kicsit dragabb (3AC) jegyeket (400 km 1600 Ft ami, a picit dragabb, s az olcsobb 600 Ft), de nem lesz nyomorgas, nem 6 ulnek egy agyon, s fog tudni aludni az ember. S ugyan ez e a buszokra is igaz. A johir az hogy itt online lehet mindet foglalni, tehat nem kell a turistat-lehuzo ugynoksegeknel alkudozni, ami eleg faraszto lesz egy ido utan.
Mivel nincs nagyon tomegkozlekedes, vagyis vannak buszok, csak azok annyira televannak, hogy az emberek az ajtokon lognak ki, egy-egy helyen erdemesebb megint csak egy picit tobbet kolteni, de fogadni egy napra rikshaw-sofort, vagy taxit. Az elobbi helytol fuggoen 2500 Ft/nap, az utobbi tavolsagtol fuggoen 5-8 ezer forint kozott van. Mig ha csak rovid tavolsagra kell menni, akkor 100-200 Ft.

A kaja ugyanakkor fantasztikus. Erdemes mindet kiprbalni, vegetarianusoknak India a paradicsom, itt meg a McDonald's ban is a hamburgerek tobbsege vega, de persze a Big Mac is Mc Maharaja neven fut:):) A tipikus indiai etelek a valamilyen curry vagy masala (azaz fuszeres szosz) valmilyen hussal (hal/csirka/barany/rak) s ezt vagy rizzsel vagy pedig palacsintahoz hasonlo indiai "kenyerrel" (amit lehet roti, pharata, chapati, naan) esznek, termeszetesen szigoruan kezzel. Tok jo kezzel enni, mi mar egesz indiai modon eszunk vagyis csak 1 kezunket hasznaljuk:):):) (Persze ez hosszu evek kemeny munkajanak az eredmenye:):):):) Del-Indiaba meg nepszeru az un. biryani (a rizseshushoz hasonlo fuszeres, rizses etel), valamint reggelire dosat esznek, ami egy nagy vekony sos palacsintahoz hasonlit, ami meg van toltve vmi toltelekkel, vagy csak uresen, kulonbozo szoszokba martogatva eszik az emberek. Rengeteg fele fajta etelt lehet itt enni, orisai a valasztek. Itt az olcso helyeken (ertsd 1 dollarnal kevesbb 1 fore) is nagyon jol foznek jokat lehet enni, de 2-3 dollarert mar kulturalt, legkondis helyen lehet enni.

Hogy mennyibol lehet kihozni egy napot azt nehez megitelni. Szerintem 30-35 dollar/fo/napbol kulturalt hotelekbe, sofortberelve/AC buszokon es vonatokon nagyon kenyelmesen lehet utazni. A mi budzsenk ezuttal nem mervado, hisz mi Bangalorba nem fizettunk a szobankert es nagyon sokszor otthon ettunk.

Osszessegeben fantasztikus 4 hetet toltottunk itt, mindent, amit szerettunk volna megneztunk, mindenkivel talalkoztunk es ismetelten csak csodalatos, felejthetetlen elmenyben volt reszunk, s picit szomoruan hagyjuk el Bangalore-t, s majd kedden pedig Indiat.

Hampi

2010.07.25. 10:59 Bence506

Tamil Nadubol "hazaterve" 2 napos pihenes utan, ezuttal mar csak Barbi es en, ismet vonaton docogtunk, ezuttal eszak fele vettuk az iranyt, az uticelunk szinten a vilagorogseg reszet kepezo, a 1500as evekben viragzok, a mai Karnataka allam fovarosa, Hampi volt.

A vonatunk csak Hospetig, a helyi varoskaig ment, onnan egy kis alkudozas utan, mar legujabba rikshaw-sofor baratunkkal tarsalogva, a szakado esoben suvitettunk Hampi fele. A soforunk altal ajanlott szalloda (14 usd) szobaja a kochi-i yacht klubbot, illetve a farmon toltott ejszaka leszamitva, utazasunk legjobb vetele volt: eljesen felujitott, fa burkolatu, tiszta, vilagos, plazma TVs, legkondis volt.

Az egykori nagyvaros mara egy piciny, amde rendkivul romantikus hangulatu falu, melyben garantaltan minden sarkon all legalabb egy tehen/bika/okor, de konnyen talalkozik az idelatogato kecskekkel es majmokkal is. A hajdani fovaros csillogasat, mara csak az egykori palota es templomok romjai idezi fel. A hely egyszeruen fantasztikus, a taj csodalatosan zold, palmafak es mas tropus inovenyeket lat az ember mindenfele, az eg csodaszep kek, a falut oriasi, minden fele nagysagu/formaju/alaku sziklatombok veszik korul, mely igy egyutt a templom es palota romok nelkul is lelelgzetelallito, de ha ehhez hozzadjuk a szamtalannyi templomot, palotat mely a "mai Hampi" kornyeken talalhato, egybol szerelmesk leszunk a helybe, s valoban egy eletre beleivodik a latvany az idelatogato fejebe.

Mivel legalabb 10 kulonbozo temlom es palota talalhato 10-15 kmes sugaru korben, es mi 2 ejszakat de valojaban csak 1 egesz napot toltottunk itt, meg megerkezesunk estejen talaltunk egy sofort magunknak, aki mintegy 2700 Ftert egesz nap, vagy 6 oran keresztul utaztatott, es kalauzolt minket indiai utazasunk egyik leglenyugozobb allomasan, Hampiban.

Kepek magukert beszelnek, keszuljetek fel, mert majdnem 300 kepet sikerult csinaltunk 1 nap alatt :):):)

Masnap reggel, ismet szakado esoben (ugy nez ki, hogy nagy mazlink volt mert a 3 napbol csak akkor volt ragyogo napsutes, es nagyon pici eso, amikor egesz nap varost neztunk, az azt megelozo es koveto napon meg felhoszkadas) ismet rikshawn ultunk s robogtunk a hospeti palyaudvar fele. Jo indiai szokashoz hiven a vonat kesett vagy 1-1,5 orat, s kb minden helyi minket (pontosabban szerintem inkabb a Barbit) nezte, s egy par dorzsolt apuka a kisgyereket felhasznalva, meg le is fenykepeztette maganak a Barbit:):):) De hat ez mar csak ilyen, az indiaiak ezt is nagyon cukin es nem bunko modon csinaljak!

10 ora vonatozas utan ismet Bangalore-ban talaltuk magunkat, s fajdalmasan kellett tudomasul vennunk, hogy mar csak 3 nap, s el kell hagyjuk ujdonsult masodik otthonunkat. Azonban ebbol a 3 nabol csak ketto lett, ugyanis 2 nappal ezelott az Air Asia ertesitett bennunket, hogy a 28adikai jaratunkat toroltek, igy 1 nappal korabban 27 en repulunk Kuala Lumpurba, majd onnan pedig, meg aznap Singapore-ba!

Tegnap meg egy jo kiados "magyaros" brassoi apropecsenye, rantottus kombinacioval megvendegeltuk a vendeglatoinkat es egy par baratjukat, de ma mar pakolas van, hisz 4 ora mulva mar buszon leszunk Trivandrum fele (ugyan oda vissza ahova junius 30an megerkeztunk).

Szólj hozzá!

Címkék: india utazas tura hampi backpacking del india

Tamil Nadu, avagy templomok foldjen

2010.07.25. 10:06 Bence506

A 4 napos kalandturankbol visszaerve 1 nap Bangalore-i pihenes utan, mar ismet uton voltunk. Ezen a heten a Keralaval valamint Sri Lankaval hataros, India del-keleti partjan talalhato, csodalatos templomairol meltan hires, Tamil Nadu tartomanyt fedeztuk fel.

Az elso allomasunk a Bangaloretol majdnem 500 kmre delre talalhato Madurai varosa volt. 9 oras ejszakai vonatozas utan reggel 9kor mar meg is erkeztunk. Itt talalhato a Sri Meenakshi Templom, mely az utikonyvunk szerint, a del-indiai templom-epiteszet csucsa, s "Del-India Taj Mahalja". A templom valoban lenyugozo volt, fantasztikus volt latni a mintegy 6 hektaron epult, osszesen 12, az egekig magaslo, diszesen faragott, szinesre festett tornyokat, illetve a gyonyoruen megmunkalt, mar az epitmeny falain belul talalhato kisebb, templomokat, oltarokat termeket.

Legnagyobb oromunkre, a temlompan egy elefanttal (es persze a gazdajaval is) talalkoztunk, aki 10 rupiaert (azaz kemeny 50 Ftert) mar az ormanyaval meg is aldott minket, s tokeletesen pozolt a kameranak:):):) Az mar azonban egy, kicsit furcsabb volt, hogy meg a templom belsejeben, a csodalatos faragasokkal diszitett teremben is arusok hada vart minket, kulonbozonel kulonbozobb portrekakkal....

Ahogyan a kepeken latni fogjatok, a templomokba csak cipo nelkul, vagyis mezitlab lehet bemenni (ez nem mindig volt annyira jo elmeny, ugyanis 11re a nap kb 50 fokosra heviti a koveket, igy a nem arnyekos reszeken eszeveszedten rohantunk, hogy nehogy szenne egjen a talpunk:) A templomba nem lehet rovidnadragba se bemenni, igy a helyi, leginkabb derekam kore csavart teritore, lepedore emlekezteto, helyi viseletet kellett magamra olteni :):):)

A kepeket itt tudjatok megnezni:

A templomot bejarva este mar ujra ejszakai vonaton ultunk, s mivel nem tudtunk kozvetlenul Maduraibol Chennaiba (regi neven Madrasba, Tamil Nadu fovarosaba) jegyet venni, igy visszavonatoztunk Bangalorba. Mivel az elet ugy hozta, hogy a Sidnek uzleti utra epp Chennaiba kellett mennie, meg aznap delutan autoba pattantunk, s mintegy 6 ora kocsikazas (pontosabban szaguldozas, es elozgetes utan a Bangalore-Chennai tokeletes allapotban levo autopalyan) mar meg is erkeztunk.

Az uton azonban megalltunk a templomairol hires varoskaban, Kanchipuramban, ahol a csodalatos faragasokkal diszitett templomok mellett, legnagyobb oromomre, ismet az ut szelen setalo elefantba botlottunk:):):)

Az elkovetkezo 4 napot Sid nagybatyjanak a felesegevel, s lanyaival toltottuk, akik mellesleg Shanghaiban elnek, s meg ott baratkoztunk ossze veluk, csak most epp nyari szunidejuket toltik Indiaba. Az elso nap Chennaitol 40 kmre talalhato "Krokodil Parkot" latogattuk meg, mely a vilag legnagyobb "krokodil rezervatuma", ahol tobb szaz, nem tul baratsagos kinezetu, bar annal szelidebb oriashullo varja az idelatogatokat:):):)

A kepek magukert beszelnek:

A masodik napunkat Chennai-i csavargassal, vasarlassal, mozizassal, s sajnos tobbnyire oriasi dugoban valo ulessel toltottuk. Az utikonyvunk szerint, s utolag szerintunk is, a Chennai-i kozlekedes, dugo a vilag egyik legrosszbbika. Valoszinu, hogy a tul keves, keskeny ut, tul sok auto kombinacionak koszonhetoen a normalis korulmenyek kozott 15 perces utat, alatalaban 1 - 1,5 ora alatt tettuk meg, fuggetlenul attol, hogy reggel 9kor, delben, delutan 3kor, vagy epp este 10kor ultunk be az autoba...

A mozizas is egy kulon elmeny volt! Szombat leven, mikor odaertunk a moziba, kiderult, hogy mar minden jegy elkelt, s egyetlen filmre sem tudunk jegyet venni. De ahogy a dolgok mukodnek Indiaba, a Sid nagynenje felhivta az egyik producer ismeroset, s lass csodat, mar is volt 6 jegy az esti filmre....:):):) A mozi igazi kulonlegessege az volt, hogy itt Indiaban az emberek hangosan "szurkolnak" a filmbeli jeleneteknel, legyen az akcio vagy szerelmi jelenet, hangos kurjongatas es ovacio kiseri. Persze az indiai barataink elmondtak, hogyha hindi vagy epp tamil filmet neznenk meg, akkor alatalaban elszabadul a pokol, amikor a kedvenc fohos/fohosno megjelenik....Az mar persze csak hab a tortan, hogy a 2 oras  hollywoodi produkcion kozben is tartottak egy 15 perces szunetet, ugy ahogy ezt az atlagban 3-4 oras bollywoodi filmeknel szokas:):):):)

A Chennaiban keszult kepeinket ide toltottuk fel:

A varosnezes, vasarlas, dugoban ules utan masnap reggel mar ismet autoban ultunk; ezuttal az allomasunk a Chennaitol 80 kmre delre talalhato Mahabalipuram, ahol a vilagorogseg reszet kepezo VII. szazadban epult templomot, illetve az 5 "ratha-t", melynek kulonlegessege, hogy nem epitettek, hanem mindegyiket egy-egy oriasi kobol faragtak ki. A latvany, szinek es az elmeny fantasztikus volt, hihetetlen szep a kontraszt a voros homok, csodaszep kek eg es kek tenger, es a vilagos barna illetve sotet barna templomok kozott.

Tamil Nadui kirandulasunk ezzel a fantasztiku elmennyel zarult, masnap mar ujra uton voltunk legujabb masodik otthonunk, Bangalore fele.

Szólj hozzá!

Címkék: india utazas tura tamil backpacking nadu

Autos kalandtura Indiaban

2010.07.22. 23:53 Bence506

3 napos Bangalore-i nagyvarosi elet utan, igazi, maradando, eletreszolo indiai kaland kovetkezett, ugyanis Sid, Barbi meg en beultunk egy Suzuki Swiftbe, s 4 nap road trip kovetkezett Indiaban. Hat mondanom sem kell, fergeteges volt. Egy darabig az autopalyan metunk, de miutan elfogyott, csak a kis mellekutak maradtak, s falurol (ezek tenyleg falvak) falura mentunk (bar meg kell jegyezzem, hogy a kisebb varos es a falu kozott, legalabbis amiket mi lattunk, csak az a kulonbseg, hogy a varosban tobb az ember), s hihetetlenebbnel hihetlenebb helyeken jartunk.

Mielott reszeletsen belemennek, hogy mi mindent lattunk, had meseljek egy picit az indiai kozlekedesrol es amugy a helyi viszonyokrol. Eloszor is, itt rengeteg allat maszkal szabadon, vagyis az szinte mindennapos, de meg a tobb millios nagyvarosokban is teljesen normalis, hogy tehenek setalnak az uton, vagy epp allnak az ut kozepen es nem megy ezert a forgalom. Ahogy kisebb helyekre er az ember a tehenek mellett megjelennek a kecskek is, s altlalban kecske csordaval talalja szembe magat az ember. De az is elofordul, en vagy 4-szer lattam az utunk folyaman, hogy az ut szelen egy elefant megy a gazdajaval, az autok mellet....S persze ha erdos resz kozeleben autokazik az ember akkor mindig megjelennek a kis majmok, akikkel nagyon vigyazni kell, mert szeretik elcsenni az ovatlan turistak fenykepezogepet, vagy taskajat.

A kozlekedesben a legfontosabb szabaly, hogy mindig mindenkor mindenki dudal. Akkor is a kanyar jon, ha eppen elozol valakit, vagy ha megeloznel valakit, vagy csak ha eppen jolesik. Szerintem itt a legtobb sofor, fuggetlenul attol, hogy 50 eves buszt, 40 tonnas kamion, suzuki swiftet, motoros rikshawt vagy motrot vezet ugy erzi, hogy epp a Forma 1-ben van, s mindenkepp meg kell nyerni a futamot, s mindenkepp meg kell elozni mindenkit. Hat ennek az az eredmenye, hogy rengetegszer van olyan helyzet, hogy 3 auto megy el egymas mellett, a 2 savos uton, tortenetesetn az akit eloznek, aki eloz, es a szembejovo. Mivel vegig az anyosulesen vezettem, neha nyomtam en is a nem letezo feket a labamnal, de vegul is tuleltuk:):):)

Az erdekes kozlekedesi szabalyokon kivul meg az is kaprazatos, hogy egyszerre hany ember tud felulni egy jarmure. Egy sima motoron, mint utunk soran kiderult 5 ember kenyelmesen elfer, egy 3 szemelyes platos auton legalabb 20an elfernek, s a 45 szemelyes buszba pedig 100an, hisz nem egy zsufolasig megtelt, de legalabb 60-nal szaguldo buszt lattunk az autopalyan, amelyenk ajtajabol kifele a kinti fogodzkodon kapaszkodva logtak, pontosabban utaztak, emberek. Ha nem latom, nem hiszem el, hogy ilyen van....

Es mindezekhez, meg az adodik hozza, hogy a falvakat osszekoto utakon, oriasiak a katyuk, es az aszfalt max. olyan szeles, hogy csak 1 auto fer el rajta kenyelmesen...

Mindezek ellenere (ja es persze, hogy a mi europai helyzetunket bonyolitsuk, a kormany itt az ellenkezo oldalon van mint nalunk) azert megkertem a Sid baratomat, hogy had vezessek egy picit....Hat mondanom sem kell, kicsit fura, de oriasi elmeny volt...Persze en nem mentem 100zal a kanyargos, 1 savos, katyus mellekuton mint o, s a dudat sem nyomtam mint a barom, de jo volt, s par nap alatt bele lehetne jonni effajat autovezetesbe is:):):)

A legtobb falu es varos, amin keresztulmentunk, messze nem mondhato tisztanak, rendezettnek, s hat oszinten azert hihetetlen, hogy milyen korulmenyek kozott elnek itt az emberek. Rengeteg asszonnyt lattunk amint a folyon vagy patakban konek dorzsolve mossa a ruhakat, vagy eppen az ut szelen a folyobol kimert vizben mossa tisztara az edenyekt, melyben az ebedet megfozte. Valoban dobbenetes az a kontraszt a csillogo Bangalore es a tole 2 orara talalhato falvak kozott...

Utunk elso allomasa a csodalatos templomairol hires Belurba illetve Halebeeduba vezettet. A XI. szazasban epult templomok egyszeruen lenyugozoek, engem foleg a diszes kofaragasok kapraztattak el:

A templomokbol a semmi kozepen, pontosabban egy erdo kozepen talalhato farmra vezetett az utunk, ahol az ejszakat toltottuk. Az ejszakat valojab a farmon levo csodalatos vendeghazban toltottuk, melynek a tarsalgoja ugy nezett ki, mintha egy templomba lepnenk be, s a fudoszobank  kozepen, bent a hazban egy oriasi tropusi noveny diszelget. Nagyon hangulatos estet toltottunk el a hazban, valamint este a tabortuznel a semmi kozepen tabortuznel, igy masnap teljesen kipihenten indultunk tovabb.

A kovetkezo napon Bylakuppe fele vettuk az iranyt, ahol ma vilagon Tibeten kivul az egyik legnagyobb Buddhista kolostor talalhato. Miutan 1959ben a kinaiak elfoglaltak Tibetet, a Dalai Lama Indiaba menekult , s mind a mai napig Dharamsalaban (India eszak-keleti reszen a Himalajanal) el szamuzetesben. Bylakuppeban, Dharamsalahoz hasonloan, tobb ezer Buddhista szerzetes tanul a hagyomanyos tibeti tanitasok szerint 19 evig. Maga a kolostor is lenyugozo volt, de az igazi elmenyt a Bylakkuppeban, immar 14 eve Buddhizmust tanulo holland szarmazasu szerzetessel torteno beszelgetesunk (aki mellesleg a Sid apukajanak ismerose, s o kerte meg ot, h vezessen minket korbe) jelentette. Beszelgettunk Buddhizmusrol, reinkarnacioro, a 19 evig tarto tanulmanyokrol, arro, hogy o hogy kerult ide, de meg a foci vebe is szoba kerult :) A tortenet erdekessege, hogy miutan visszatertunk a turankrol Bangalorba o is itt volt a hetvegere, s 3 napon belul 2 szer is talalkoztunk vele.

A kolostorban keszult kepeket itt tudjatok megnezni:

A rendkivul erdekes elmeny utan azonban mar ismet az autoban ultunk, s robogtunk a kovekezo 2 napi szallasunk, Karnataka allam regi fovarosa, Mysore fele.
Miutan rendben megerkeztunk, s kipihentuk az aznapi faradalmakat, masnap reggel a Mysore-i Palota megtekintesevel kezdtuk a napunkat. Az alig tobb mint 100 eves epulet valoban lenyugozo, de sajnalatos modon, fenykepet csak kivurol lehet kesziteni, a palota belsejeben nem.
A palota utan a Mysore-tol nem messze talalhato nemzeti park fele vettuk az iranyt, melyenk igazi kulonlegessege, hogy az autout a dzsungelen megy keresztul, igy a kocsink abalakabol is lathattunk rengeteg ozet, vaddisznot, majmot, szarvast. (Sajnos tigrist ezuttal sem lattunk:() Azonban olyan tropusi eso kapott el minket az uton, hogy hiaba ment az ablaktorlonk szuper-turbo fokozaton, kb. semmit sem lattunk. Szerencsere azonban 15 perc egszakadas utan megnyugodott a termeszet, s eppsegben visszaertunk Mysore-ba, ahol ujra megcsodalhattuk, immar kivilagitott pompajan a palotat.

A Mysor-i kepeinket itt talalhatjatok meg:

Masnap kora reggel mar ismet uton voltunk, de ezuttal indiai masodik otthonunk, Bangalore fele vettuk az iranyt

Az autos kalandturankon, a farmon illetve a nemzeti parkban keszult kepeket itt tudjatok megnezni:

Bangalore

2010.07.22. 22:25 Bence506

Kochibol 9 ora ejszakai buszozas utan erkeztunk meg Bangalorba, Sid baratom otthonaban, s egyben a vilag egyik IT fovarosaba. Az utazas, bar elmeletileg a legjobb Volvo busszal jottunk, nem volt zokkenomentes. Egyreszt, bar az utak sokkal jobb allapotban vannak, mint mikor 2005ben Indiaban jartam (akkor 250 kmes ut atlagban 8 oraba telt!!), de meg mindig rengeteg a katyu es iszonyatos a zotyoges...persze mar edzett utazok vagyunk igy ez nem viselt meg minket annyira. Az mar kicsit kellemetlenebb volt, hogy nem mukodott a busz egyik felen a legkondi, ellenben a viz az csopogott az arcunkba....tuleltuk ezt is, de annak mar kevesbe orultunk, hogy mindennek hatasara a busz aljaban levo ket oriasi hatizsakunk teljesen elazott, ruhastul, konyvestul, mindenestul! Nagyon azonban nem keseredtunk el, tudtuk, hogy ez India, ahol tenyleg barmikor barmi megtortenhet!

A kovetkezo 3 napba bejartuk Bangalore-t. A helyiek elmondasa szerint 10 evvel ezelott Bangalor csak egy kis videki varos volt (ertsd 2 millio ember), ami hires volt a jo levegojerol, s a rengeteg "zold" varosreszerol. Azonban a 1990es evek vegetol kezdve, a dot.com boomnak koszonhetoen, Bangalore oriasi fejlodesen ment keresztul, s mara az inmar 8 milliosra duzzadt nagyvaros a vilag IT fovarosa, s a legtobb multiceg backoffice-a, call centere az ebbol a varosbol mukodik. Vagyis ha felhivjuk a legtobb legitarsasag, bank, autokolcsonzo angol ugyfelszolgalatat, akkor kb. 90 % az eselyunk arra, hogy a telefon tulso vegen tokeletes angol akcentust beszelo indiai holgy/ur varja a hivasunkat Bangalore-ban. Olyan nagy IT cegek mint Infosys vagy Wipro mind mind bangalore-i szekhelyuek, innen indultak. De nem csak a telefonos ugyfelszolgalatok tobbsege mukodik Bangalore-bol, hanem rengeteg szoftverfejleszto, szamitogepes jatektervezo, konyvelo ceg out-sourcolja ki ide egyre tobb es tobb tevekenyseget, koszonhetoen az olcso, de szakkepzett munkaero es hi-tech technologia kombinaciojanak. D

Az oriasi meretu befekteteseknek koszonhetoen, melyek ide aramlottak az elmult 15 evben, a varos mar nem az az idilli, nyugodt "kisvaros", mint volt, hisz mar 8 millio ember el itt, de az indiai standardokhoz kepest (legalabbis amiket en lattam idaig) valoban a legfejlettebb, legmodernebb varos. A klima fantasztikus, nincs az a rekkeno hoseg mint az orszag legtobb reszen, a varosban relative sok "zold terulet" talalhato (persze a helyiek emlegetik, hogy lattuk volna a varost 15 evvel ezelott), nagyon sok modern epulet talalhato, az utak rendezettek, a foutak ujak, nincsenek katyuk mindenfele, s a varos legtobb resze nem szemetes, es valahogy a nyomor (ami sajnos a legtobb indiai varoson latszik) itt valahogy nem annyira szembetuno. Valoszinuleg a 40 000 kulfoldi expath-nek illetve a helyi elit retegnek, mely jelentosen meggazdagodott az elmult 10-15 evben, s az egyre inkabb novekvo vasrlokepes kozeposztalynak koszonhetoen, rengeteg csill-villi fenyuzo etterem, hotel, bevasarlokozbont, szalloda talalhato a varosban.

A Bangalor-ban toltott 3 nap alatt igazabol tul sok mindent nem csinaltunk, csak talalkoztunk a Sid csaladjanak, barataival, meg par rokonnal (Indiaban a szuk csalad legalbb 200 fo:)), na meg persze vasarlogattunk egy picit.

A Bangalorban keszult kepeinket itt tudjatok megnezni:

Kerala avagy az elso 5 nap Del-Indiaban

2010.07.19. 20:29 Bence506

Del-Indiai utazasunk elso 5 napjat Keralaban, India legdelnyugatibb allamaban toltottuk. Kerala a helyiek szerint, s a mi benyomasaink szerint is a legzoldebb, legtisztabb allama Indianak. Barmerre utaztunk csodalatos zold, palmafas, tropusi novenyes taj fogadott minket, az eg gyonyoru kek, s a levego friss es tiszta. (Sajnos Kalkuttarol es Bombay-rol ezt nem tudtuk elmondani korabbi tapasztalataink alapjan. Kerlaban rengeteg nemzeti park talalhato, mely otthona ezer meg ezer elefantnak, szarvasnak, ozikenek, vaddisznonak, s termeszetesen tigrisnek, valamint milliom egy mas allatfajnak. Mindezek mellett azonban Kerala igazi nevezetessege a "backwaters" avagy a 900 km hosszu kanalis rendszer, mely atszeli a tartomanyt, s barmelyik pontjan hajokazva csodalatos latvanyban lehet resze az idelatogatoknak.

Mivel rengeteg mindent szerettunk volna megnezni, igy eleg surure sikeredett a programuk. A repterrol az utunk Kovalam nevu tengerparti varosba vezetett, ahol az elso ejszakankat toltottuk. 12 dollarert tiszta, tengerre nezo szobat kaptunk, mely mindossze 20 meterre volt a tengerparttol. Julius egyatalan nem szamit foszezonnak Indiaban, mert ekkor majdnem az egesz orszagban esos evszak van, igy a szallodaban mi voltunk az egyeduli vendegek. Azonban az esos evszakot nem ugy kell elkepzelni, h allandoan esik az eso, hanem alatalban este esik hosszabb ideig, de napkozben ha esik is akkor maximum 5 percig, ami nem is baj, mert teljesen lehuti a levegot. Amugy az eghajlat nagyon kellemes, altalaban 27-30 fok van, s nem annyira paras, mint mondjuk Vietnamban vagy akar Malajziaban volt. Itt a tengerben nem igazan ajanlatos furdeni, legalabbis nem a monszun evszak alatt, mert oriasi 2-3 meteress hullamok csapdossak a partot, igy fudes helyett csak gyonyorkodtunk a tenger erejebe es az erdekes "fekete homokos" tengerpartban.

Az elso napon, egy kis pihenes utan, mar uton is voltunk kimondhatatlan nevu Padomanabhapuram fele, mely egykoron Kerala fovarosa volt, s az uralkodo palotajat neztuk meg. Eszak-Indiaval ellentetben Del-Indiaban, s kulonosen Keralaban az uralkodok visznylag egyszeru - nem csillivilli, minden arannyal es dragakovel kirakva - korulmenyek kozott eltek, s ez latszik az epiteszetukon is. A palota rendkivul egyszeru, fafaragasokkal diszitett epitmeny, semmi csillogas es pompa.

A kepeket a palotarol itt tudjatok megnezni.

A masodik napunk a meltan hires, paratlan szepsegu, es elbuvoloen csodalatos kanalisrendszert fedeztuk fel. A napunk picit kalandosra sikeredett, mert eloszor Trivandrumbol 2 oras vonatuttal eldocogtunk Kollam nevu varosba. A vonatozas eleg erdekes elmeny volt, a legolcsobb osztalyon utaztunk, mely valojaban fekvos osztaly, de mindenki ul az agyakon (erts 5-6 ember egy agyon, s meg igy sincs eleg hely....azonban a 2 ora kellemesen telt, s mivel a vonat minden bokornal megallt, igy 20 perc utan mar volt is ulohelyunk, s bator utazok leven, megkostoltuk a 15 forintba kerulo pohar teat, amit itt csak "chai"-nak hivnak, s tejjel es cukorral isszak...annyira bele is szerettunk, hogy miota itt vagyunk egy nap 3-4 poharral le is guritunk:):) A vonatbol a kilatas csodalatos volt, ugyanis a kanalisrendszeren keresztul vezettett az utunk, s barmerre is neztunk, kis holtag szeru kanalisokat, csodalatos zold novenyzetet es palmafakat lattunk. Kollambol Alleppey-be, mar autoval folytattuk az utunkat, igy volt lehetosegunk kimenni a tengerpartra, s megcsodalni ahogy a kanalis rendszer belefolyik a tengerbe, illetve megnezni kozelrol a helyi halaszok munkajat. Az ut kulon erdekessege volt, hogy az autonk az 30as evek hangulatat idezo indiai gyartasu "Ambassador" markaju autuval telt (amit mindt a soforunk elmondta, 2004ben gyartottak).

Alleppey-be erve napunk fenypontja kozeledett, ugyanis a vonat es auto utan most hajora szalltunk, s 3 oran keresztul hajokaztunk, s gyonyorkodtunk a kanalisokban, s a taj szepsegeben. Az elmeny valojaban leirhatatlan volt, tul sokat nem is tudok mondani, csak nezzetek meg a kepeket:

A hajokazas utan az ejszakat Kottayam nevu varoskaban toltottuk, ahonnan koran reggel mar buszoztunk is turan kovetkezo allomasara, a "Periyar Wildlife Sanctuary"-ba, vagyis a Periyar Vadasparkba. A buszut ismet erdekesre sikeredett ugyanis a hegyen folfele vezeto 4 oras kacskaringos utat legalabb 50 evesnek kinezo, abalaknelkuli buszon tettuk meg...persze ezzel nem is volt gond, de az indiaiak meg mindig ugy vezetnek mint 5 evvel ezelott...vagyis szabaly az nincs, a savokat nem tartjak be, allandoan dudalnak...de eppsegben megerkeztunk a celallomasunkra. A szallasunk az vadaspark teruleten belul volt, ami kimodnottan jo valasztasnak bizonyult, ugyanis a dzsungel ejszaka kel eletre, s fantasztikus elmeny hallani a "dzsungel hangjait". Olyan 11 korul erkeztunk meg s delutan mar hajos szafariztunk is, ugyanis a vadaspark kozepen egy oriasi to talalhato, ahova - legalbb is a szarz evszakban mindenkepp - az ossze allat lejar inni. Mivel azonban mi az esos evszakban jottunk, amikor van eleg viz az erdo belsejeben is, s az allatoknak nem kell a tohoz jonni, igy joval kevesebb allatot lattunk, mintha ugyanezt a szarazevszakban tettuk volna. De igy is szerencsenk volt, ugyanis a szarvasok, ozikek, vaddisznokon kivul egy baby elefantot is lattunk, de akkora szerencsenk nem volt, h tigrist is lassunk, bar az meg a szaraz evszakban is majdnem csoda szamba megy.

A tohoz setalva, meg a szafari elott, egy par majomba is belebotlottunk. Ez Indiaban teljesen termeszetes, csak ugy mint a tehenek az utcan, az autopalyan, vagy epp a bevasarlokozpont elott, csak vigyazni kell a fenykepezogepre, meg a taskakkra, hogy a jatekos majmok ki ne kapjak az ember kezebol...Osszessegeben nagyon jo volt az itt eltoltott masfel nap, ismetelten csak csodalatos tajat, novenyeket lattunk, s az esos evszak ellenere viszonylag sok allatot is megcsodalhattunk.

4 ora, ezuttal hegyrol lefele buszozas utan, ismetelten Kottayamban voltunk, ahonnan ujabb vonatozas kovetkezett ezuttal a hires kereskedovarosba, Kochiba. Sid apukajanak koszonhetoen az ejszakanakt a Kochi Yacht Clubban toltottuk. Mondani sem kell, hogy a legszebb es legkenyelmesebb szallas volt egesz utunk soran, s ahogy a kepek is bizonyitjak meg az ures medencet is jol kihasznaltuk. A jol megerdemelt pihenes utan, masnap nyakunkba vettuk "Fort Cochin"-t, ami megannyi erdekesseget rejt az idelatogatok szamara.

Kochi mar osidok ota kereskedovaros. Ide erkezett meg Vasco De Gama is, sot itt is halt meg, s temettek el, de halal utan tizenvalahany evvel exhumaltak, es hazaszallitottak holttestet. S Kochi is sokaig portugal gyarmat volt, valoszinuleg ennek koszonheti a varos, s eges Kerala is a nagyszamu kereszteny vallasu indiai embert. (Rengeteg katolikus templomot lattunk utunk soran Keralaban, s ugy osszessegeben egesz Del-Indiaban). Ugyanakkor a maharadzsa a zsido kereskedoket is befogadta a varosaba, igy nagy szamu zsido kozosseg el mind a mai napig Kochiban, s a hely zsinagogat is megcsodaltuk. (Nagyon erdekes volt latni egy "azsiai zsinagogat", teljesen mas mint otthon, foleg a kinai kezzel festett porcelan csempe volt erdekes; de sajnos a szabalyok miatt kepeket nem keszithettunk a zsinagogaban:( ). S mivel a kozepkorban nem volt kereskedes a kinaiak nelkul, igy a varosban megcsodalhattuk, amugy az idok folyaman a varos jelkepeve is valt, kinai oriasi meretu halaszhalot.

Osszessegeben Cochin nagyon hangulatos, multikulturalis varos, bazarok, templomok, rengeteg etterem, tengerpart varja az idelatogatokat.

A vadasparkban es Fort Cochin-ban talalhato kepeket itt tudjatok megnezni:

5 nap alatt fantasztikus helyeken jartunk, s rengeteg csodaszep dolgot lattunk. Ahogy szamitotuk, India valoban teljesen mas, mint barmelyik mas del-kelet-azsiai orszag, ahol idaig voltunk. A kozlekedes kicsit kaotikus, s az eloszor idelatogatonak valoszinuleg koszosnak, es rendezetlennek tunne, de szerintunk Kerala a legtisztabb, legrendezetteb, legzoldebb indiai allam, ahol eddig jartunk.

Szólj hozzá!

Címkék: india utazas tura backpacking hatizsakos kerala del india

Miert eppen Del-India???

2010.07.13. 16:17 Bence506

Indiaba eloszor 2005ben jartam, s egyben ez volt eletem elso repulese, s igazi "kulturalis sokkja" is. Egy konferenciara mentunk, s valahogy nem tudtam hova tenni az akkor Indiaban eltoltott 3 het elmenyeit. Egyszeruen sokkolt, hogy tehenek vannak az uton, hogy senki nem tartja be a kozlekedes szabajokat, hogy szornyuek, iszonyatosan zotyogosek az utak, hogy mindenki ugy vezet mint egy elmebeteg, senki nem hasznal visszapillanto tukrot, s mindenki dudal mint az allat. Emellett meg iszonyatosan meleg van es para, oriasi a kosz, nagyon-nagy a szemet, oriasiak a kulonbsegek a gazdagok es a szegenyek kozott, rengeteg ember el nyomorban, s azok a dolgok amikbe mi otthon beleszulettunk (szep lakas, iskolaba jaras, orvosi ellatas, rendszeres es valasztekos etel, nyaralas, szocialis halo, nyugdij...stb) csak alom tobb 100 millio ember szamara.

Szoval ez volt az elso India elmenyem, oriasi sokk, de mar akkor megfogadtam magamnak, hogy nem is olyan soka 1-1,5 honapra visszajovok Indiaba.

Miutan befejeztem a foiskolat, egy indiai fiuval, a Siddel (Sidharta a becsuletes neve) dolgoztunk egyutt 1 evig, s nagyon joba lettunk, s o is meg a csaladja is tobbszor hivott mar, hogy jojjek. Kinai elso evem alatt tobbek kozott egy masik indiai sraccal, a Nikunj-dzsal laktam egyutt, akivel szinten nagyon jo baratok lettunk, s 2. India elmenyemet is neki koszonhetem, hisz 2009 decemberebe 10 napra ismet Indiaban jartunk (ez volt Barbinak az elso alkalom), Nikunj baratom 4 napos eskuvojere voltunk hivatalosak Kalkuttaba, s elotte meg par napot eltoltottunk Mumbaiban es Goan is!!! Ekkor mar nem volt egyatalan sokk szamomra India, hisz mar utaztam elotte sokfele Azsiaban, s mar 2,5 eve Kinaban eltem, de ugyanugy nagyon koszosnak, szemetesnek, s Kalkutta kimondottan szennyezettnek tunt. S nagyon furcsa erzes volt fekudni a tengerparton Goan, s kozben par forint aprot adni a keregeto kisgyerekek hadanak....Szoval Indiat meg akkor sem tudtam nagyon hova tenni, s nagyon ambivalense erzeseim voltak.

Idokozben az elet ugy hozta, hogy fel evvel azutan, hogy en Shanghaiba kerultem Sid is ott kapott munkat, s igy ujra egyutt mulattuk az idot, s idokozben megismertem nagybatyja csaladjat, akik szinten Shanghaiban laktak, s ebben az evben meg Shanghaiban a Sid szuleivel is talalkoztunk.

Szoval az elmult par evben rengeteg indiai emberrel talalkoztam Shanghaiban, 2 nagyon kedves baratom indiai, mivel Barbi vegetarianus 1 heten legalabb 1szer indiai etteremben ettunk, s nagyon sokszor voltunk vendegsegben Sid nagybatyjanal. Talan mindezek miatt, majdnem olyan jol tudok karomkodni hinidul mint magyarul....

Egy szo mint szaz vegre elerkezett az ido, hogy utazzunk Indiaban nem egy vagy ket hetig, hanem egy egesz honapig. Mivel India hatalmas, s 1 honap nem eleg arra, hogy vegigjarjunk mindent, s mivel mindenkepp szeretnenk talalkozni a Sid csaladjaval (s Indiaban a csalad tobb 100 fot jelent), ezert most csak Del-Indiat fogjuk vegigbarangolni (pontosabban Kerala, Karanataka, Tamil Nadu tartomanyokat), s viszonylag sok idot fogunk Bangalorban, a vilag IT es backoffice fovarosaban, ahol a Sid csaladja is lakik, tolteni.

Igazabol nem tudjuk, hogy valojaban mire szamitsunk. Az biztos, hogy India paratlan, utanozhatatlan, nincs meg egy ilyen orszag a vilagon. Iszonyatosan gazdag kultura, paratlan konyha, szariban jaro nok, tehenek, rikshaw-k (motoros taxik), eleg nagy rendezetlenseg....s a fene se tudja,  h meg mi var rank....majd a kovetkezo 4 hetben kiderul.

Az biztos, hogy az indiaiak vendegszeretetet az utanozhatatlan. Igy nem is veletlen, hogy (bar mondtuk a Sidnek hogy utazunk 5-6 napot egyedul) a Sid apukaja var rank a trivandrumi repteren (India legdelnyugatibb csucskeben talalhato varos, Kerala tartomany szekhelye), aki mellesleg Keralabol szarmazik, s o fog kalauzolni minket az elkovetkezo 5 napban, mielott megerkeznenk Bangaloreba!!!!!

Címkék: india kerala

Mi mennyibe kerul Malajziaban?

2010.07.13. 15:40 Bence506

Bar az elozo bejegyzesben eleg sokat irtam mar az arakrol azert most megprobalom csokorba szedni oket az elmenyeink alapjan:

Hotelszobak: 8 - 12 dollar kozott barhol talal az ember szobat. Ezert az arert Kuala Lumpurt leszamitva mindenhol van sajat furdoszobad is.

reggeli: 0.5-2 dollar kozott barhol barmikor lehet reggelizni, az ar helyfuggo
ebed - vacsora: 2 dollarert majdnem barhol, 3 dollarert Malajzia barmely pontjan eszunk egy jot, igenyes helyen, mondjuk a Perentian-szigetken, naplementekor a tengerparton :):)
udito: 0.5-1 dollar
sor: 2 - 5 dollar (nem is soroztunk sokat)

Utazas:
metro: tavolsagfuggok 0.2-1 dollar
busz (varoson belul): 0.5 dollar
tavolsagi busz: 5-6 oras buszut 7-10 dollar
2 oras lassu hajout a Tioman-szigetekre: 10 dollar
Fel oras speed-boat a Perentian-szigetekre: 10 dollar

Osszessegeben a 20-25 dollar/fo/nap budgetbol ki lehet jonni. Mi 21 dollar/fo/napot koltottunk az 1 honap alatt.

Szólj hozzá!

Címkék: malajzia tura arak mennyibe backpacking kerul hatizsakos

Osszbenyomasok Malajziarol

2010.07.13. 15:28 Bence506

Az eredeti tervunk szerint csak 1 hetet szerettunk volna eltolteni itt, de mivel ugy alakultak a dolgok vegul 1 honapot toltottunk itt. S igy is csak az orszag felet lattunk, mert Borneora el sem mentunk. Oszinten szamomra Malajzia egy oriasi meglepetes, fantasztikus pozitiv csalodas. Gondoltam, hogy jo lesz, de hogy ennyire, azt nem.

Bar Szingapurba csak most megyunk, es Japanban es Koreaban sem voltunk, de osszehasonlitva a tobbi del-kelet-azsiai orszaggal, Malajzia messze a legrendezettebb, tisztabb, modernebb orszag. A kulala lumpuri tomegkozlekedes tokeletes. Mindenhova el lehet jutni busszal vagy metroval s az atlag jegy az 100-120 Ft korul van, s termeszetesen beleptetokapuk vannak a metrokon, s vagy plasztik jegyet veszel, vagy plasztikkartyas berleted van. Nincs papir, nem ugy mint otthon. A metroszerelvenyek vadonatujak, s nincsenek ellenorok, megsem bliccel senki! (bar ez kulturalis kulonbseg, mi genetikailag a kiskapukat keressuk!)

A tavolsagi buszkozlekedes lenyugozo. Mivel nem allami kezben van, mint otthon hanem kulonbozo tarsasagok versenyeznek az utasokert, ezert az arak normalisak, s a minoseg pedig hihetetlen. 6 oras utazas 1500-1800 Ft-ba kerul, s a buszok a legmodernebbek, s egy sorban nem 2 + 2 ules van, hanem 2 + 1 s igy kb. 1.33-szor nagyobb helye van az utasnak. S mivel nem 1 tarsasag van (Volan) hanem milliom egy, ha valaki rossz szolgaltatast nyujt, az csodbemegy, s az emberek itt nincsenek rakenyszeritve, hogy hasznaljak az 1 rosszat. Ugy nez ki, hogy errefele annak az atkozott "neoliberalis kaptializmusnak" pozitiv oldalai is vannak, talan azert mert itt olyan teruleten alkalmazzak, ahol valoban jo, ha van verseny!!!

Ahogy mar arrol irtam a kajavalasztek fantasztikus, s az arak pedig hihetetlenul olcsoak latva az orszag fejlettsegi szintjet. Nem akarok karogni megint, de itt nem csak a tehetosek kivaltsaga hogy egyheten akar 7szer etterembe egyen, s ne anyukanak kelljen foznie, miutan ledolgozta a napi 8+ orajat, illetve mosott, takaritott, es elment a gyerek (ek)ert az iskolaba. Foetelt 300-600 Ft kozott lehet kapni, s most jo helyekrol beszelunk, nyilvan itt is vannak dragabb ettermek, de meg olcsobban is lehet enni!!!

A hab a tortan pedig az, hogy az emberek toleransak (arrol mar ne is beszeljunk, h majdnem mindenki beszel angolul!), egy transzexualis ember barhol kaphat munkat, s bekeben elnek egymas mellett muszlimok, hinduk, buddhistak!!!! Senki nem ciganyozik, az emberek nem neznek furcsan a kufoldiekre,  nem akarnak hoznak ki felmillio forintos szamlat az ettermben egy vacsoraert, ami valojaban 10 000 Ftba kerult, s nem haragszanak a kulfoldiekre, h miert nem beszelnek magyarul, hanem az emberek beszelnek angolul es segitenek a turistaknak.

S hogy folytassam meg egy picit, Malajzia valojaban fantasztikus orszag. Nem tul izgalmas, mert itt nem rabolnak ki, nem fognak drogot tenni a piadba, s valoszinuleg megeroszakolni sem fognak, mint ahogy az elofordulhat a kornyezo orszagokban, s igaz az alkohol draga, igy aki a kalandot meg a bulit keresi annak nem Malajzia, hanem Thaifold vagy a Fulop-szigetek az uticel, de a csaladosoknak, paroknak, idosebbeknek Malajzia a tokeletes celallomas. S a kormany ezt itt megertette, s van egy egyertelmu turisztikai marketingstrategiaja az orszagnak, a CNN Asia-n 10 percenkent lenyomnak egy reklamot, hogy "Malaysia, Truly Asia", s kozbe bevagnak fantasztikusabbnal fantasztikusabb kepeket. Van egy jol mukodo legitarsasaguk a Malaysian Airline, ami foleg a jobb moduakat celozza, s tengerentulra is repul.  4-5 eve indult, s 2 even belul azonnal a vilag legjobb "fapados-legitarsasagava" valasztottak a szinten malajziai Air Asiat, ami Azsia minden pontjarol repul Kuala Lumpurba, s tavolsagtol fuggoen 3000 - 15000 Ftert barmikor barhova el tudsz repulni Azsian belul (mi a 4 oras KL - India jegyunket oda-vissza 6000 Ftert vettuk fejenkent!!!). Csak ezert a legitarsasagert felepitettek egy uj terminalt a repteren, ami igaz hogy 1 orar van busszal a varoskozponttol, de a 10 percenkent indulo buszok bevisznek 400 Ftert, s az ujonnan epittet gyorsvasut ugyan 600 Ftba kerul, de csak 25 percig tart mig beer a kozpontba. S termeszetesen a kozlekedes mellett, a hotelek, hostelek, is gombamod szaporodnak, s mindenki megtalalja Malajzia barmely pontjan a szamitasat. Ha kell talal az ember 1000 Ftert is szobat, de 100 000 ert is lehet lakni a legpuccosabb luxusresortban!!!

Vagyis ugy nez ki, hogy Malajzianak volt mondjuk 10-15 evvel ezelott egy vilagos strategiaja, megpedig az hogy top turista celalomas akar lenni Azsiaban, hisz termeszeti adottsagai megvannak. S gondolom a kormany megtermtette a felteteleket, s a helyi vallalkozok pedig kihasznaltak, s megalkottak (vagy akar fogalmazhatnek ugy is, h a verseny megalkotta) a mai metrot, ami 5 vonal, de 3 kulonbozo ceg kezeben van, a rengeteg busztarsasagot, a hoteleket, hosteleket, komp-hajozasi cegeket, a legitarsasagokat, s gondolom a kormany meg felepitete az autopalyat, s korszerusitette az utakat. S mindez egyutt letrehozta a mai Malajziat, ami 10 evvel ezelott meg csak papiron letezett, ma pedig Azsia egyik legmodernebb orszaga.

Egy szo mint szaz, nem akarok nagyon negativ lenni, csak mi otthon olyan sokat gondolunk magunkrol, meg ugy szeretjuk lenezni masokat, mondjuk az azsiai orszagokat, embereket, s amugy is iszonyatosan eloiteletesek vagyunk, de az igazsag az, hogy rengeteg orszag mar elhuzott mellettunk, s ha nem valtozunk, nem leszunk nyitottabbak, befogadobbak, nem tanulunk nyelveket, nem kepezzuk magunkat, nem utazunk, tovabbra is keressuk a kiskapukat, s csak sajat magunkkal, egymassal valo veszekedessel, civakodassal foglalkozunk, s a jovo helyett a multat firtatjuk soha nem fogunk felemelkedni, hanem lentebb es lentebb csuszunk. Pedig ahogy Malajzia peldaja is mutatja, nem is olyan nehez felemelkedni....

1 komment

Címkék: malajzia tura backpacking hatizsakos

Osszbenyomasok Thaifoldrol - Arak

2010.07.13. 14:20 Bence506

Mivel ezuttal csak 6 napot toltottunk Thaifoldon olyan tul sok mindent nem tudok hozzaadni az elozo kommentemhez. Mi nagyon szeretjukThaifoldet. Az emberek kedvesek (bar akik a turizmusbol elnek altalaban megprobaljak lehuzni az embert, igy erdemes tisztabalenni az arakkal, meg persze alkudozni), a kaja fantasztikus, a buszok tisztak es kenyelmesek, a az autopalya nagyon rendezett es biztonsagos. Bangkok hangulata egyszeruen fantasztikus, a kedvenc azsiai varosom, barmerre megy az ember egy templomba, sztuppaba, vagy muemlekbe botlik. A varos egyszerre orzi az orszag fantasztikus kulturajat, ugyanakkor ultramodern uzleti negyed, metro, bevasarlokozpontok is megtalalhatoak, s a hires-hirhedt "szorakozo negyed" is ude szinfoltja a varosnak.

A tengerpartok csodalatosak. Tisztak, rendezettek, biztosan feherhomokos tenger, palmafak, gyonyoru eg es kekeszold tengerviz varja az idelatogatot, s az arak is nagyon baratsagosak:

Szobak:
A tengerparttol 10-20 meterre levo bungallot vagy szobat 6-8 dollarert mar lehet talalni. 15-20 dollarert mar otthon luxusnak szamito bungallot berelhetunk medencevel.

Kaja-pia:

Ahogy mar emlitettem, a legjobb a vilagon, termeszetesen csak anyukam fosztje utan, s ehhez kepest az arak nagyon bartsagosak:

reggeli: 2 dollarert mar nagyon-nagyon jol lakunk
ebed-vacsora: 2-3 dollarert mar nagyon finom es laktato foeteleket kaphatunk, persze mint mindenhol mashol az arak itt is helyfuggoek
sor:1-2 dollar
uditok: 1 dollar

Utazas:
2,5 oras komput: 7 dollar
10 oras buszut: 15-18 dollar

Osszessegeben szerintem 20-25 dollar/fo/napbol ki lehet hozni az ittartozkodast, ugy hogy nem nagyon kell meghuzni a nadragszijat. Persze, ha valaki komolyabban akar partyzni, akkor fogyasztasfuggoen tobbel kell szamolnia. Nekunk olyan 23 dollar/fo/napbol jott ki az ottletunk.

Szólj hozzá!

Címkék: utazas tura thaifold hatizsak backpacking

Koh Phangan - Thaifold

2010.07.13. 13:51 Bence506

Picit fajo szivvel, de ugyanakkor izgatottan hagytuk el a Perentian szigeteket. Barbi mar ketszer, en meg csak egyszer voltam Thaifoldon, de mindketten szerelmesek vagyunk ebbe az orszagba. Az eredeti tervunk szerint 1 honapot toltottunk volna itt, de a bangkoki zavargasok athuztak a szamitasainkat, igy 1 hetunk maradt, s ezt az 1 hetet Thaifold del-keleti partjan fekvo Koh Phangan szigeten toltottuk. Barbi 1,5 evvel ezelott mar jart itt, en meg sosem.

A Perentian szigetek es Koh Phangan nincs olyan messze egymastol, megis tobb mint 1 napba telt mire elertunk egyik helyrol a masikra. Eloszor a mar jol ismert "speed boat" jott, pechunkre most hullamzott a viz, majd 2 ora buszozas Kota Bharuba, ahonnan 1 ora varakozas utan 1,5 oras buszozassal eljutottunk a thai-malaj hatarra. Kicsit izgultunk a hataratlepeskor, mert a 2008as Lonley Planetunk nem javasolta egyatalan, h ezen a hataratkelon utazzunk, mivel 2005-2007 kozott allando robbantgatasok es konfliktusok voltak az itt elo muszlim es buddhista helyiek kozott. Mivel a konyvunk 2 eves es tobb emberrel is talalkoztunk, akik ezt az utat valasztottak ugy dontottunk, h mi is nekivagunk, mert a masik hataratkelo plusz 1 napunkba kerult volna.

Mint kiderult utolag jol dontottunk, minden gond nelkul utaztunk. A hatartol 10 ora buszozassal eljutottunk Suratthaniba, a thai kikotovarosba, ahonnan a kompok indulnak Koh Phnaganra. Annyi kellemetlensegunk volt, hogy azt mondtak, hogy hajnali 4 re erunk a kikotobe es 6 kor mar indul is az elso komp, de a valosagban hajnali 3ra ertunk oda, es reggel 8 kor indultunk tovabb. Persze ez cseppet sem zavart bennunket, a helyi bufeben osszetoltunk 2 felkor alaku padot, s mar aludtunk is:):):)

A komput eleg sima volt, s alig 26 oraval azutan, h elhagytuk a Perentian szigeteket, mar csak egy 10 perces taxizas valasztott el attol minket, h megerkezzunk a szallasunkra.

Koh Phangan a legtobb ember szamara a hires-hirhedt "full-moon" partyjairol ismert, ugyanakkor mivel egy viszonylag nagy szigetrol van szo, a bulizokon kivul mindenki mas is megtalalja itt a szamitasait. A 2 party-beachen kivul rengetek csodaszep nyugodt tengerparti resz talalhato itt. Minket is inkabb a thai konyha, a kornyezet es a nyugalom csabitott Koh Phanganra, igy a sziget nyugodtabb resze fele vettuk az iranyt. Mivel a sziget nagy, igy gyalog keptelenseg bejarni, vagy robogot berel az ember, vagy a helyi viszonyokhoz kepest dragan (3 dollar fejenkent) taxizik. Mivel nem vagyun nagy robogo orultek, s viszonylag sok a baleset is, mi a taxit valasztottuk. Kanyargos, dombon fel, dombon le 10 perces utazas soran mar meg is erkeztunk a szallasunkra. Tengerparti, gyonyoru beach resort vart bennunket, csodalatos kerttel, bungallokkal, nyitott etteremmel. A szobank tagas, vilagos, tiszta volt, ami mindenkepp megerte a 6,5 dollart ejszakankent:):):):)

Az elkovetkezo napjaink a tengerparton szokasos semmittevessel teltek. Sokat aludtunk es iszonyatosan jokat ettunk. Az igazsag az, hogy nagyon jokat ettunk mindenhol Del-Kelet-Azsiaban, de a thai konyhanl nincs jobb vilagon. Szerencsenkre a hotelunk szakacsnoje kivalo chefnek bizonyult, igy rengeteget, iszonyatosan finom dolgot kostoltunk meg. A tipikus edes-savanyu csireke/rak/halon keresztul a thai zold curryt, sarga curryt es az en nagyon-nagy kedvencemet a Tom Yam levest ettunk, valamint reggelire eletunk legjobb csirke/vegetarianus burgerjet fogyasztottuk, megspekelve neha fenomenalisan finom rumos-kakaos palacsintaval es mango, ananasz vagy banan shakekel. Barbi egybol vett is fozolecket a holgytol, es a boltban is bevasaroltunk a helyi fuszerekbol:):):)

Az elso 2 napban picit borus volt az ido, neha esett is, de oszinten ezt nem is bantuk, mert a borunknek mar jott tett egy kis pihenes, a malajziai tengerpart utan. A 3 nap azonban megerkezett a nyar, 30-35 fok volt arnyekban, igy ujra a habok koze vetettuk magunkat. A tegngerpart gyonyoru, nagyon szep zoldeskek viz, feher homok. Az egyetlen problema az volt, hogy nagyon sokaig egyatalan nem mely a tenger, kb. bokaig er, igy vagy 10 percet kellet setalni mire olyan helyre jutottunk, ahol mar akar nyakig is ert a viz. Persze ez legyen a legnagyobb problemank az eletben....

Barbinak, aki mar jart itt 1,5 eve, az tunt fel, hogy az egesz sziget kihalt. Igaz, h junius nem a foszezon, de a tengerparton rajtunk kivul maximum 10en lehettek meg, s az utcakon es az ettermekben sem hompolygott ugy a tomeg mint 1,5 eve. Valoszinu ez a bangkoki incidensnek es a "low-season" keverekenek az eredmenye.

A napirendunket csak a helyi ido szerint hajnali 2:30kor kezdodo foci vb meccsei hatraltatta, de oriasi elmeny volt orias kivetitonk, egy csodalatos thai, tengerparti etteremben, a foldon parnakon fekve nezni a meccseket. Mindenkepp megerte fennmaradni:):):)

A Koh Phanganon keszitett kepeinket itt tudjatok megnezni:

6 tengerparti nap utan izgatottan szalltunk fel az ejszakai kompra, hisz tudtuk, hogy 2 nap mulva egy teljesen uj kaland, es egy teljesen mas vilag var rank Indiaban.....

1,5 nap utazas utan (Malajziaba erve az ejszakat Penang nevu varosban toltottuk) eppsegben es egeszsegben erkeztunk az ujdonsult 2. otthonunkba Kuala Lumpurba, ahol ejszaka foci vb, nappal meg egy kis vasarlas es persze mozizas vart rank.

Szólj hozzá!

Címkék: utazas tura thaifold koh hatizsakos bakcpacking phangan

Perentian-szigetek

2010.06.28. 20:11 Bence506

A dzsungelt elhagyva 4 kulonbozo busszal, osszesen 11 orat utazva, kozbe Kuala Terenganu nevu varosban toltve az ejszakat mar meg is erkeztunk Kuala Besut nevu kis varoskaba, ami arrol hires, hogy innen mennek a hajok a Perentian-szigetekre. Sajnos un. slow-boat (lassu hajo) mar nincsen, igy a rovidebb amde elegge dobalos fast-boatot (ami valojaban egy motorcsonakot takar, ami kb. 100 km/oraval suvit, s ha szerencses az ember akkor eppen szelcsend van, es igy a hajo nem dob egy oriasit rajtad minden hullamanal, kellet valasztanunk. Ennek annyira nem orultunk, mert 1 eve olyan viharba kerultunk egy "nagy" es zart hajoval Thaifoldon, hogy a hullamok majdnem atcsaptak a hajon, s amint a hullam nekicsapodott a hajo oldalanak, mar dolt is meg a hajo, de ugy hogy tenyleg azt ereztuk, hogy barmikor felborulhatunk. Hal Isten, az egy eve volt, s most csodalatos napsutes es szelcsend fogadott minket a tengeren, igy minden egeszen elveztuk ahogy 100-zal ropulunk uticelunk fele.

A Perentian-szigetek alatt valojaban 2, a turistak altal latogattott szigetet kell erteni, melyeken nem 1 hosszu nagy tengerpart talalhato, hanem tobb, egymastol kulon allo, csak hajoval megkozelitheto tengerpart. A mi valasztasunk a hatizsakos turistak felkapott helyenek szamito "Long Beach" nevure esett. Amint meglattuk abeach-unket, egybol ereztuk, h nagyon jol dontottunk. Az obolbe erve, egy max. 200 m hosszu feherhomokos tengerpart, ragyogo napsutes, csodalatos, csillogo, tokeletesen atlatszo kekeszold viz tarult a szemunk ele. A sziget sajatossaga, hogy itt nincsenek utak, a tengerpart mogott bungallok, es egy par "resort" talalhato, majd pedig a dszungel. A hely tokeletes a kikapcsolodasra, nincsenek autok, nincsen semmilyen zaj, csak a "motorcsonakos taxisosk" zavarjak neha a furdozoket, mert a viz nagyon sekely, igy a "fast boat" nem tud kikotni a szigetre, hanem kb. 50 meterrel a sziget elott a tengeren at kell szalni egy max. 4 fos kis csonakra, mely egybol a tengerparton rakja ki az idelatogatot.

Mi olyan 11 ora korul ertunk ide, s az oriasi hosegben egybol elkezdtunk szallast keresni. A Lonley Planet utikonyvunk szerint a szigeten a szallasok olcsobbaknak kellene lenniuk, mint a Tioman-szigeteken, ahol 1,5 het jartunk, de egy par helyet megnezve, s tobb turistaval beszelve gyorsan radobbentunk, hogy sajnos nem igy van, s a jol megszokott 10 - 12 dollaros szobak helyett itt most inkabb 15-20 dollarert lehet elfogadhato szobat talalni. A baj csak az, hogy a szigeten nincs bankautomata, s mivel ugy terveztuk, hogy 5-6 napig legalabb maradunk, ha a 20 dollaros szobara mentunk volna ra, a penzunkbol csak 3-4 napra futotta volna. Szoval nem volt mas valsztasunk kivettuk a legolcsobb 9 dollaros szobat, ami egy fabol takolt bungallo, lyukakkal a padlon, az belso vilagitas nelkul, kozos, eleggel lehasznalt allapotban levo zuhanyzoval es WCvel.....ez egy picit el is szomoritott, de hat az a tudat, hogy igy legalabb 6 napot biztosan tudunk maradni, es a tengerpart azert egy picit jobb kedvre deritett. A tervunk az volt, hogy 1 napig maradunk ebben a bungalloban, s holnap (ami hetfo volt, s remeltuk hogy tobb hetvegi turista elmegy) tobb opcionk lesz szallast keresni. Szoval kifizettuk a bungallot, majd felmentunk a hegyoldalba a cuccokert az elso szallashoz, amit megneztunk, mert a konyvunk szerint az volt a legolcsobb, de mint kiderult itt is 20 dollar a szoba. Mielott levittuk volna a cuccainkat, kicsit leultunk az otthani etteremben, s mint utolag kiderult, ez volt az oriasi szerenecsenk. Hiszen a recepcioslany igy ismet rakerdezett, hogy szeretnenk e a 20 dollaros szobat, s mi mondtuk, h nem mert nem igazan fer bele a budzsenkbe...erre o azt mondta, hogy lenne egy olcso szobajuk, 9 dollarert, csak az meg nincs teljesen befejezve, es nincs benne agy csak matracot tudnanak belereakni. Mi persze mondtuk, hogy mutassa meg, s ha jo akkor mindenkepp szeretnenk. Hat oriasi makunk volt. A legujjabb bungallot kaptuk, kb. 12 negyzetmeteres szobat, melynek az egyik fala 3 reszes uvegajto ami a legalabb 4 negyzetmeteres erkelyre nez, amibol pedig a dzsungelt es a tengert latjuk. Hat mondanom sem kell, gondolkodas nelkul kivettuk a szobat, s Barbi mosolyanak koszonhetoen az elozo helyrol, ahol mar kifizettunk 1 ejszakat is visszakaptuk a penzunk 2/3at!!!

A szallas annyira bejott, hogy vegul 7 napig maradtunk. Fantasztikus volt ez a sziget. Barbival kozosen arra a megallapitasra jutottunk, hogy ez a legszebb sziget, ahol valaha is voltunk idaig!!! A napjaink itt is egyszeruen teltetek. Reggeli, uszas, napozas, uzsonna, uszas, olvasas, romantikus vacsorak a tengerparton, naplementenezes es termeszetesen focivebe:):):):)

Mint ahogy a legtobb tengerpartrol itt se tudok tul hosszu elmenybeszamolot tartani, csak kepeket mutatni:

1 het elteltevel, nagyon fajo szivvel, hagytuk el ezt a csodalatos szigetet, de muszaj volt mert, bar valotzott a tervunk, de 1 hetet mindenkepp el szerettunk volna tolteni Thaifoldon is. Igy a Perentian szigetekrol a thaifoldi koh phangan fele vettuk az iranyt.

Szólj hozzá!

Címkék: utazas malajzia tura szigetek backpacking hatizsakos perentian

Taman Negara, a 130 millio eves dzsungel

2010.06.22. 14:03 Bence506

Ahogy gondoltam az elmult hetekben nem tul sok lehetosegunk volt internetezni, de most vegre ismet tudok irni.

Tehat Kuala Lumpurbol a 130 millio eves oserdobe, Taman Negaraba vezetett az utunk. Kuala Lumpurba nagyon sok helyen arultak "package tour-okat", de mi a sajat magunk feje utan akartunk menni. Szoval eloszor egy 3 oras buszozassal kezdtunk Jerantut nevu varosig, ahonnan eletunk legoregebb buszar ultunk fel (kb. 45 eves lehetett), mely a dzsungelig vezeto utat, ami nem lehetett tobb mint 30 km 2 ora alatt tette meg. De a lenyeg az, hogy eppsegben odaertunk delutan 3 ora korul. Fel oran belul mar volt is szoban, egy nagyon hangulatos erdei kohazikot sikerult berelnunk a maljziaba szokasos aron, olyan 11-12 dollar korul. A dzsungel bejaratat a falutol, ahol laktunk, egy folyo valasztja el, mely partjan hordokbol es lecekbol epult uszo ettermek talalhatoak, mely egyben utazasi irodak is, es minden fele ejszakai es nappali szafarikat is szerveznek. Erosen gondolkoztunk, hogy menjunk e ejszakai turara vagy sem, de vegul ugy dontottunk, hogy inkabb sajat magunk fedezzuk fel a dzsungelt. Igy masnap reggel egy terkeppel es egy 1,5 literes vizzel mar neki is vagtunk. A dzsungelben, ami egyben Malajzia egyik legnagyobb nemzeti parkja is, mindenki megtalalhatja a maga szamitasait. A legegyszerubb turautvonalaktol az 9 napos dzsungelben satorozos, barlangokon keresztulmaszos turara is lehet menni. Mi azert az egyszerubb utvonalat valasztottuk. Eloszor elmentunk a parkban talalhato 6 reszbol allo, osszesen 300 m hosszu es 45 m magas fuggohidhoz, majd felmasztunk a dzsungel egyik legmagasabb pontjan talalhato "kilatohoz", majd onnan egy masik utvonalon a dzsungel belsejeben haladva ertunk vissza a bejarathoz. A dzsungelt tenyleg ugy kell elkepzelni mint ahogy a National Geography-n lehet latni, oriasi kb. 40-50 meter magas fak, melyek tetejen majmok ugarandoznak, rengeteg tropusi novegy, indak mindenfele, rengeteg rovar, gyikok, es kulonbozo madarak. A levego iszonyatosan paras, kb. 100% paratartalom, s bar a magas fak arnyekot adnak, de megis vagy 30 fok van arnyekban is. A fuggo hid az elejen egy kicsit para volt, mert azert megis csak 45 meter magasan van, s hat elegge kileng, de az elso 2 szakasz utan mar nagyon belejon az ember s minden megy mint a karikacsapas. Erdekesseg meg, hogy a dzsungelben a gyikokkal, meg egy pava szeru, nagytermetu madarrakkal tobbszor is talalkoztunk, s az allatok abszolut nem felnek az embertol, s konnyu szerrel nagyon-nagyon kozel tudtunk hozzajuk menni.

A turank nagyjabol 5 oraig tartott, s nagyszeru dzsungelelmenyben volt reszunk. Este meg ettunk egy nagyon jot az uszo ettermek, s hallgattunk a madarak, gyikok es mas egyeb allatok este igazan megeledo csiviteleset, de masnap reggel mar ujra a jol bejaratott 40 eves buszon ultunk, hogy ismet egy tropusi szigetre, a Perentian szigetekre menjunk.

A Taman Negaras kepeket itt tudjatok megnezni:

Szólj hozzá!

Címkék: utazas malajzia tura backpacking taman negara

Kuala Lumpur, masodik felvonas

2010.06.09. 18:03 Bence506

A csodalatos Tioman-szigetekrol ismet Kuala Lumpurba vezetett az utunk. Ahogy irtam korabban elmeletileg 5 munkanap alatt meg kellet volna, h kapjuk a "clearenc-unket" az indiai vizumhoz. Mivel csutortokon jelentkeztunk, pentek munkaszuneti nap volt, igy egy het mulve penteken mar meg kellet volna, jojjon a cuccuk, de mivel az internet szuper lassu volt a szigeten, s probaltuk hasznalni, de nem is igazan ment, csak szombaton visszaerve KLbe lattuk az interneten, h meg nem kaptuk meg a szukseges dokumentumot a vizumhoz. S mivel vegul csak kedden kaptuk meg, csak szerdara lett kesz a vizumunk, s igy ismet 4 napot toltottunk KLben. Ezuttal is meglatogattuk a kedvenc plazankat, de sajnos mar minden jo filmet megneztunk, igy elkovettuk azt a hiban, hogy beultunk eletunk legrosszabb filmjere, a Killers nevezetu szupergagyi vigjatek-akciofilmer Asthon Kutcherrel...hiba volt, de a Robin Hood azert nem volt rossz....

Ezuttal azonban mast is csinaltunk plazazas es mozizas mellet, megprobaltuk felfedezni Kuala Lumpurt is! A varos nagyon-nagyon hangulatos, modern, s jol tukrozi a mar emlitett kulturalis sokszinuseget. Mi a nagyon porgos China Townban lakunk, ahol oriasi copy market, kinai es malaj ettermek, szuk utcak egy ket pagoda, rengeteg hostel es etterem varja az idelatogatot. A China Town mellett talalhato az un. Little India, ahol egmast valtjak a sari boltok, s mindehonnan tombol a bollywood-zene. Ugyanakkor a varosnak van egy nagyon modern uzleti negyede, felhokarcolokkal, bankokkal, vilagmarkakal. Nagyon sok szep hagymakupolas muszlim epulet is talalhato a varosban. S kozvetlenul a belvaros mellett, pedig egy oriasi park van, amiben van orhidea kert, csillagvizsgalo, a vilag legnagyobb madarparkja, szinhaz, s meg egy tucat minden. De ezek a parkok nem szokvanyos parkok, hanem inkabb dzsungelra emlekeztetnek, melyek szep, macskakoves ut vezet keresztul.Az utcak tisztak es rendezettek, nagyon jo a metrohalozat. Egy szo mint szaz, ismet egy igenyes, modern rendezett, aranyos varosban jartunk, ami egyszerre tukrozi, az orszag multikulturalis jelleget, illetve a modernitasat. Ami nagyon-nagyon elkapraztato, az az, hogy az egyik metrovonalon a kocsik sofor nelkul mennek. Nem kamuzok, vagy 10szer megneztem, es nincs sofor a kocsikban....ablak van elol es hatul, s lehet nezni, hogy hogyan megy az alagutban a metro magatol.....hat az elso par ut soran valoban leesett az allunk...de hozza lehet szokni:):)

Mindezek mellett pedig hihetetlen mennyisegu es valszteku ettermet lehet talalni. KLben a kaja a leheto legolcsobb, leglabbis azok a nagy es modern varosok kozott ahol en idaig voltam. A Petronas ikertornyoknal a legfelkapottab plazaban siman meg lehet ebedeleni kb. 600-800 forintbol, s az China Townban vagy a helyi ettermekben meg olcsobban, s hat a kaja szinvonalarol mar beszeltem.

Az egyetlen idegesito dolog KLben az a legkondicionalas. Melegnek meleg van kb. 28-30 fok atlagban, parasnak nem annyira paras, mint mondjuk Vietnam volt, szoval kell a legkondi, csak nem olyan mertekben ahogy itt hasznaljak. Ugyanis a metron, plazakban es mindenhol a legkondi kb. 15 fokra van allitva, ha nem alacsonyabbra. Az elso alkalommal mikor mozizni mentunk kb. jegkockakent jottunk ki...de utana mar tarkaroval mentunk:):):)

De hat panaszra semmi okunk, nagyon-nagyon jo 4 napot toltottunk itt. Innen nem olyan szomoruan fogunk tavozni mint a tobbi helyrol, hisz ide meg nagyon sokszor vissza fogunk terni az utazas soran.

Holnap indulunk a 130 millio eves oserdobe, Taman Negararar, majd onnan ismet beach time kovetkezik, hisz a Perentian szigeteken fogjuk suttetni a hasunkat. Majd onnan megyunk at a nyugati felere a felszigeti Maljazianak, majd vegezetul del-thaifoldi szigetek jonnek, mielott ujbol visszaternenk KLbe. Ezt most azert irtam le, mert nem tudom milyen lesz az internet nem KLben. A tapasztalatok szerint nem tul gyors, de hat tuduk irok igerem!

A kuala lumpuri kepeinket itt nezhetitek meg:

Szólj hozzá!

Címkék: utazas malajzia tura kuala lumpur backpacking

Tioman-szigetek

2010.06.09. 18:01 Bence506

Az elozo irasombol kimaradt, hogy Malajzia az egyik legfejlettebb del-kelet-azsiai orszag. A nepesseg nagyon vegyes, a tobbseg malaj, de nagyon sok kinai es indiai is el Malajziaban. Tobbsegeben mohamedan orszag, de bekeben es nyugalomban megfernek a buddhista kinaiak, meg a hindu indiaiak is. Senki nem bantja a masikat, elfogadjak hogy mas a vallasuk, de megis egy a nemzet. Erdekes, hogy nagyon sok transzfesztitaval talalkozni Kuala Lumpurban, ami ugye meglepo egy muzulman orszagban, de ilyen szempontbol is befogado az orszag. A mi hostelunkben peldaul a pultos lany eredetileg fiu, de nincs ezzel semmi gond, ezert nem kozositik ki, s vallalhat munkat. Ami szerintem normalis is, es igy is lenne helyes, bar azert azon erdemes elgondolkozni, h mennyire befogado kicsiny hazank, s hogy barmelyik motelbe, vagy barmilyen allasba felvennenek e egy transzfesztitat?? Sajnos nem, vagy csak nagyon keves helyre!!! Megint csak az van, hogy annyira szeretnenk "fejlett orszag" lenni, de hat gondolkodasmodban, meg messze vagyunk a fejlett szinttol...

Mivel Malajzia ennyire kulturalisan kevert orszag ez meglatszik az eteleken is. A valasztek szinte hihetetlen, s a a lehetosegek hatartalanok. Szamomra a malaj konya valami nagyon erdekes mixe a tipikus del-kelet-azsiai hus-zoldseg-szos-risz kombinacionak, valamint az indiai es a kinai konyhanak. Indiaiul fuszeres, kinaiul oljos, de megis malaj. Szoval nagyon finom, s nagyon jo kombinacio. De a malaj kajakon kivul oriasi a valasztek indiai es kinai ettermekbol, Barbi nagy oromere, nagyon jo valogatast lehet talani vegetarianus opciokbol is.

Szoval egy kis "big city life" utan mar ujra buszon ultunk, s docogtunk a felszigeti malajzia del-keleti csucskeben levo Tioman-szigetek fel. 6 oras volt a buszutunk a kompkikotoig. Az erdekesseg az volt az utunkon, hogy barmerre jartunk kb. dzsungelen keresztul vezettett az autopalya. Amint megerkeztunk Mersing nevu tengerparti varosba, ami a kikoto a Tioman-szigetekre, megvettuk a jegyunket a hajora, s vartunk az indulasra. Miota 1 eve Thaifoldon egy kisseb viharba kerultunk a hajonkkal, s akkora hullamok voltak h atcsaptak a hajon, s dobaltak ide-oda, s azon imadkoztunk, h csak fel ne boruljunk, kicsit odzkodunk a hajokazastol, de termeszetesen most semmi gond nem volt nyug volt a tenger. A Tioman szigetre erve tobb opciobol valaszthat az ember. Meg lehet Tekekben a sziget "fovarosaban" ahol a repter is van, vagy az 5-6 masik nepszeru tengerpartjan a szigetnek. Mi a legeszakibb pontot, a turistak altal kedvelt Salang-beachet valasztottuk. Amint megerkeztunk gyonyoru latvany fogadott minket. Csodalatosan kek tengerpart, palmafak, es egy jungelsziget feher homokos tengerparttal, bungallokkal, hangulatos ettermekkel...

Jo szokasunkhoz hiven nem foglaltunk szallast elore, hisz altalaban mindig van szabad hely egy szigeten. Mivel azonban mi szombaton este az utolso komppal erkeztunk meg, s pentek nemzeti unnep volt, igy a hosszu hetvege masodik napjan erkeztunk meg, s fel ora utan, mikor az osszes lehetseges szallason voltunk, kiderult, hogy nincs egyetlen egy szabad agy sem a szigeten. Paran mar satoroznak a fuben, de mi ezt kihagytuk, hisz a sziget kis folyojaban 20-30 kgos oriasgyikok elnek, s neha szabadon boklasznak a szigeten....eloszor azt gondoltunk, hogy elejszakazunk egy fuggoangyon meg egy otthagyott napagyon, de az egyik szallastulajdonos, helyi a szigeten el malaj holgy felajanlotta, hogy elalhatunk a kislanya szobajaban, mar jartak a mi ciponkben masok is, es ez normalis, volt mar hogy 19 en aludtak az eloszobajaban....:):):) Hat igen, ez nagyon-nagyon jolesett, s orokre hallasak leszunk Ellanak, aki hallani sem akart arrol, h fizessunk ezert az ejszakaert......

Masnap mar javult a helyzet es talaltunk szabad szobat...megigertuk Ellanak, h visszamegyunk hozza, s mindenkepp ott lakunk nala, de sajnos a 6 nap alatt amit ott toltottunk nem szabadult fel ures szobaja abban az arfekvesben, amit mi kerestunk....
A sziget kozepen levo Salang Inda Resort nevu helyen szalltunk meg, 13 dollarert ventillatoros fa bungallot kaptunk, kb. 30 meterre a tengerparttol, furdoszobaval. A bungallo nem volt eletunk legjobb elmenye, de hat orultunk hogy van szallasunk.

A szigeten toltott 6 napunk eleg egyhanguan telt. Reggeli, furdes napozas, ebed, furdes, napozas, vacsora, alvas....Egyik nap bereltunk buvarszemuveget es megcsodaltuk a tengerben elvo korallokat es halacskakat is!!! A kaja ismet csak fantasztikus volt, probaltam minden nap mast enni, s kiprobaltam a grillezet tintahalat, rakot es masik tengeri halakat is. A sor itt adomentes, igy csak 2 dollar a 0.33as (hat igen megis csak egy muszlim orszagban vagyunk:)

Osszessegeben csodalatos 6 napot toltottunk el itt, s ismet csak fajo szivvel hagytuk el a szigetet, s indultunk megint vissza KLbe.

A kepeinket itt nezhetitek meg:

Szólj hozzá!

Címkék: utazas malajzia tura backpacking tioman szigetek

Kuala Lumpur elso felvonas

2010.06.09. 16:06 Bence506

2 oraval azutan, hogy felszalltunk a repulogepre Siem Reapban, mar Malajziaban, pontosabban Kuala Lumpurban voltunk. Nem eloszor jarunk erre fele, ugyanis az itteni WizzAir-rel (amit AirAsia-nak hivnak) mar utztunk tobbszor, s akkor is KL volt az atszallo hely. Mostani turankon is meg tobbszor (kb. 6 szor) vissza fogunk terni KL-be, mert az osszes repulojegyunk Indiaba, Singaporeba es Balira is innen indul. A KL-i elso orag nagyon nagy rohanassal teltek, mivel el kellett inteznunk az indiai visumot, ami nem is annyira egyszeru procedura. Eloszor jelentkezni kell a vizum-irodaban, majd valamikor 5-6 munkanap mulva megkapjuk az un. "clearencet", amit az interneten tudunk nyomonkovetni egy kodszam alapjan, majd miutan megkaptunk vissza kell menni a kovetsegre mar az utlevelunkel, s a kovetkezo nap este 5kor mar meg is lesz a vizumunk. A para csak az volt, h csutortokon delre erkeztunk meg a repterre, ahonnan 1 ora az ut a belvarosba, majd eloszor el kell mennunk a szallasra, s utan a kovetsegre. Mivel pentek az unnep, ha nem erunk be 2 elott, akkor majd csak hetfo lett volna a kovetkezo opcionk, vagyis 3 nap elveszne...ja es persze fogalmunk sem volt, h a szallastol milyen messze van a kovetseg. Szoval oriasi rohanas volt, s mivel makunk volt, a vizum-iroda 5 perc setara volt a szallasunktol, igy 1:59re be is leptunk, mikor is kozoltek velunk, h mar bezartak. De minket nem lehetett lerazni!!! Barbi elovette gyonyoru szemeit, s ramosolygott az indiai urra, s edes hangon kozolte vele, hogy a repterrol jovunk, s holnap unnep, s muszaj muszaj es legyszi legyszi.....hat mondanom sem kell, fel ora mulva mar beadtuk a kerelmunket...:):):)

Mivel kicsit elfaradtunk a nagy rohanasban, ugy dontottuk hogy a maradek par orat, meg a kovetkezo napot csak pihenessel es csavargassal toltjuk. Igazabol semmi erdekeset nem csinaltunk, csak csavarogtunk KLben, meg plazaztunk:) Persze ez hulyen hangzik, de mivel Sanghajban nem engedi a kinai kormany, hogy bejojjenek a kulfoldi filmek (pontosabban nagyon-nagyon keves) a 3 ev alatt kb. 3 szor voltunk moziban, mert kb. 15 filmet mutattak be. Szoval kihasznalva KL-i idonket mindket nap megneztuk egy-egy filmet a mozban, s elveztuk KLCC plaza elonyeit (ez a varos legnagyobb bevasarlokozpontja, kozvetlenul a Petronas Tower-nel, ezek a KLi ikertornyok, amelyek mielott a tajwani 101 megepult volna, a vilag legmagasabb epulete volt), illetve megvettuk masnapi buszjegyunket a Tioman-szigetekre...

Szólj hozzá!

Címkék: utazas malajzia tura kuala lumpur backpackig

Osszbenyomas Kambodzsarol

2010.06.07. 09:06 Bence506

Tul sok ujat ebben a posztban nem tudok irni, hisz az elozoekbol mar szerintem atjott, hogy a kambodzsai negy napunk alatt teljesen elvarazsolodtunk az orszagtol, az emberektol, a kulturatol, a latnivaloktol, egyszoval mindentol. Az elmult 3 evben eleg sok azsiai orszagba volt szerencsem eljutni, de idaig Kambodzsa a top, a legjobb!!! Ha legkozelebb azsiai nyaralason gondolkzunk, biztos hogy Kambodzsa lesz az egyik elso uticelunk:):):)

Szólj hozzá!

Mi mennyibe kerul Kambodzsaban???

2010.06.07. 08:58 Bence506

Mivel Kambodzsaban osszesen 4 napot toltottunk, tul sok informacioval nem tudok szolgalni, hogy milyenek az arak osszessegeben, csak azt tudom leirni, hogy a legfelkapottabb turista helyen (azaz szerintem a legdragabban is) mi mennyibe kerul.

Hotelszobak:
Mi 8 dollart fizettunk ejszakankent, amiert legkondink nem volt, csak ventillatorunk, de az ejszakak nem voltak elviselhetetlenek. 5-6 dollarert is lehet szobat talalni, s 12ert mar legkondisat kap az ember, s 20-25 ert pedig mar legalabb 3 csillagos szallodaban lehet lakni.

Kaja-pia:

reggeli: 1-2 dollarert mar nagyon jol lehet lakni. Azonban a Siem Reap-i Bar Streeten, a Temple nevu etteremben 2.6 dollarert eletem legjobb, es leglaktatobb, reggelijet ettem. 2.6 dollarert kapsz egy finok kavet vagy teat, rantottat, 2 par kicsi virslit, 2 sult paradicsomot, 1 sult krumplipure szeru valamit, angol babot, egy oriasi baguettet, lekvart, vajat, fantasztikusan finom gyumolcssalatat joghurtal, mezzel, es narancslevel leontve, valamint 1 pohar frissen facsart narancslet. Mindezt egy nagyon hangulatos helyen, tokeletes kiszolgalassal, kellemes zenevel es napi sajtoval.

ebed-vacsora: 3-4 dollarert a legjobb finomsagokat lehet enni. A kambodzsai etelek, legalabbis amiket mi probaltunk, hasonloak a tobbi del-kelet-azsiai orszagban talalhatokhoz. Nagyon sok zoldseg, kulonleges fuszerek, currysh, kokusztejes szosok, es valasztoasod szerint, csirke, marha, hal, tintahal, rak vagy epp krokodil hus, es rizs. En kiprobaltam a krokodilhust is, egyszer jo volt, de tul ragos volt nekem :) Ezt leszamitva a minden amit probaltunk nagyon joizu es laktato volt. Siem Reapben rengeteg hangulatos ettermet lehet talalni, tobb "Bar Street" is van, s az egyik helyen a vacsorahoz meg 2 oras Apsara tancshowt is megcsodalhattunk, melynek a szinvonala legalabb olyan volt mintha szinhazba mentunk volna, csak itt az elso asztalrol, "paholybol", eves kozbe neztuk a showt.

Pia:
sor: 0.5-1 dollar, erdemes figyelni a "Happy Hour-okat", amikor felaron van a sor, de 1 dollarert barhol tud inni a meglap modon Angkor (pontosabban Anchor) neven futo helyi sormarkat.
uditok: 0.5 - 1 dollar, ez is helyfuggo
asvanyviz: boltban 0.6 dollar a 1,5 literes viz, etteremben 1 dollar. A templomoknal egy kis alkudozas utan 1 dollarert mar 2 1,5 literes vizet lehet kapni.

Belepok: Az Angkorba latogatoknak tobb opciojuk is van belepo vasarlasra. Lehet venni 1, 3 es 7 napos belepoket az alabbiak szerint:
1 napos - 20 dollar
3 napos - 40 dollar
7 napos - 60 dollar

Egyeb: mivel a templomok nincsenek kozel egymashoz, gyalog kb. lehetetlen bejarni oket. Ha nagyon sporolni akar az ember, akkor 2 dollarert naponta lehet biciklit berelni, bar a tavolsagok eleg nagyok, s ha nincs helyismereted nem biztos, hogy az osszes templomot megtalalja az ember, illetve 40 fokban napkozben nem lehet egy leanyalom bizajozni.

Szoval mi tuk-tuk-ot ("motoros-taxit") bereltunk 40 dollarert, s ezert az arert 3 napig reggeltol amig szerettuk furikazott minket a templomok korul a soforunk, illetve az utolso nap kivitt minket a repterre. Persze mondanom se kell, hogy mikor a 3. nap utan kifizettem a soforunket, a 4. napon reggel 6 kor pontosan vart minket, s nem lepett le a penzel, pedig megtehette volna, de a kambodzsaiakat nem ilyen fabol faragtak!

Az meg egy hasznos info lehet, hogy a repteren barmennyibe is kerult a jegyed, meg extra 25 dollar/fot kell fizetni mint repteri ado.

Osszessegeben 4 napunk allat atlagosan 35 dollar/fot koltottunk, mely a belepok es a tuk-tuk miatt tobb mint 10 dollarral tobb mint a vietnami atlagunk, de az elmeny mindent megert, s szivem szerint 100 szor ennyit is elkoltottem volna ebben a csodalatos orszagban.

Szólj hozzá!

Címkék: utazas tura kambodzsa arak angkor mennyibe siem reap backpacking kerul hatizsakos

A vilag 8. csodaja: Angkor

2010.06.06. 06:44 Bence506

Bocs, hogy ilyen sokaig nem jelentkeztunk, de Kuala Lumpurbol a Tioman szigetekre mentunk, ahol szuper lassu az internet (de tenyleg, 10 perc mire 1 oldal betolt) , igy 1 hetig "el voltunk zarva a kulvilagtol".

Kambodzsai turank fo celja, a vilag 8. csodajanak, az angkori templomok felfedezese volt, s hogy mindent templomra jusson boven idonk 3 napot szantunk a templomk bejarasara. Kellett is az ido, hisz itt a templomk nem egymas mellett, hanem elszorva, akar 10-15 kmre helyezkednek el egymastol. Gyalog nem is erdemes nekivagni, hanem kb. 10 dollarert naponta, lehet tuk-tuk-ot berelni soforrel (motoros taxit), aki fuvaroz minket mindenhova, ahogyan csak szeretnenk.

A 3 napos turankat kronologiai sorrendben probaltuk felepiteni. Az elso nap az un. Rolous-Group templomait neztuk meg, melyek a legregebben kb. IX.szazad kornyeken epulhettek. Az elso nap meg nem szamoltunk az iszonyatos hoseggel, s mivel ki is akartuk pihenni az elozo napi buszutat, reggel 10 ora korul indultunk el. A tobbi nap mar nem kovettuk el ezt a hibat, hisz 1 ora tajban a hoseg kb. elviselhetetlen. Arnyekban 40 fok, iszonyatos fulledtseg, s szarazsag van mindenfele. Igy a maradek ket napunkon, mar napkeltere mentunk ki, s delelott 11re, mar mindig be is fejeztuk az aznapi templom-adagunkat.

A latvany, ami a templomoknal fogadott bennunket szavakkal leirhatatlan. Itt nem egy-ket templomot kell elkepzelni, hanem tobb mint 100at mindenfele elszorva Siem Reap korul. A templomk tobbsege romos, s a dzsungelben talalhato, jonehanyra ratelepedett a novenyzet, benote oket a fa, s ez meg hangulatosabba, kulonlegesebbe, misztikusabba teszi a oket.
Mivel az elso templomok a IX.szazad kornyeken epultek, s az utolsok a XII. szazad vegen a stilus beli kulonbsegek is fantasztikusak. Az pedig meg inkabb megspekeli az egeszet, hogy az elso templomk meg hinduistanak epultek, de a XII. szazadban, amikor a templomk jelentos resze epult, mar buddhista templomok epultek.
Minden templomban vannak visszatero motivumok, azonban minden templom mas, minden templom kulonbozo is, s eppen ezert csodalatos.

A masodik es harmadik napunkon Angkor legfobb templomait, Angkor Watot, illetv a kore epult "small and big circuit" templomait csodaltuk meg (kis es nagy kor). A TVbol, konyvekbol, filmekbol jol ismert Angkor Wat valoban lenyugozo, mi napkeltekor mentunk ki, s tenyleg felejthetetlen elmeny latni ahogy a Nap elso sugarai felbukkanak a csodalatos templom mogott. Az en nagy kedvencem azonban a Bayon nevu templom, melyben tobb mint 200 kobol faragott es osszerakott arc figyeli az odalatogatot. A kutatok csak sejtik, hogy az arcok egy resze Buddhat, illetve Angkor legnagyobb uralkodojat (aki a legtobb templomot epittette) Jayavarman VII-et abrazolhatja. Ez a templom teljesen lenyugozott, ezert lehet az, hogy legalabb 100 kepet csinaltam a kulonbozo arcokrol:):):) Termeszetesen az arc motivum meg nagyon sok, szinten Jayavarman VII altal epittetett templomkban is visszater.

Mi a 3 nap alatt, kb. 30 kulonbozo templomban voltunk, mint irtam mindegyik mas, mindegyik kulonbozo, tobbet nem nagyon tudok irni, beszeljenek inkebb a kepek helyettem.

Az elso nap kepei, a legregebbi templomokrol:

A masodik nap: Angkor Wat es a big circuit templomai:

Az utolso nap, a nagy kedvence Bayon es a small circuit templomai:

Szólj hozzá!

Címkék: utazas kambodzsa angkor wat bayon backpacking kambodzsai

Kambodzsa: tenyek, elmenyek, erzesek

2010.05.26. 11:35 Bence506

18 nap Vietnam utan mar ujra buszon ultunk (ezuttal 13-14 ora buszozas vart rank); az uticelunk a kambodzsai Siem Reap volt. Talan az egesz turankbol ezt a 4 napot vartam a legjobban, valoszinuleg azert, mert mindenre kivancsi vagyok Kambodzsaval kapcsolatban. Hogy elnek itt az emberek? Valojaban akkora a szegenyseg? Milyen a hangulata annak az orszagnak, amelyik a XX.szazadi tortenelem egyik legdurvabb nepirtasan ment keresztul alig tobb mint 30 evvel (!!!) ezelott? Hogy nez ki a vilag 8. csodaja, a templomok szuloanyjanak tartott Angkor??? S ugy altalaban milyen ez az orszag???

Mielott ideertunk volna utanaolvastam Kambodzsa tortenelmenek, dobbenetes dolgokat talatam, mint pozitiv, mind negativ ertelemben. Kb. a IX. szazadtol a XIV. szazadig, a Khmer Birodalom Azsia egyik legnagyobb birodalma a legtobb birodalma, kb. egesz Indokina (a mai Thaifold, Vietnam deli resze, Kambodzsa, Laosz egy resze) a khmerek uralma ala tartozott. A birodalom fovarosa Angkor, melynek lakossaga a X-XI. szazad kornyeken, amikor mi epp honfoglaltunk, s Londonban 50 ezer ember lakott, 1,5 millios volt! De ahogy a legtobb konyv is irja, amennyire fenyes es csillogo a khmerek regmultja, annyira megdobbento es borzalmas volt a kozelmult.

Az 1950-60-as evekben Kambodzsa szepen fejlodo azsiai orszag, amely foleg rizstermelesbol, rizsexportjabol el, nyugodtan bekeben. Azonban a vietnami haboru utan 1975ben, a Pol Pot vezerletevel a voros khmerek kerulnek hatalomra, s 1975-1979 kozott az orszag remalomma valik. Pol Pot 4 eves uralmanak eredmenyekent az orszag lakossaganak kb 1/3-ad hal meg. Kb. 1,5-2 millio embert kivegeznek, halalra kinoznak (majdnem minden tanult embert, tanarokat, orvosokat, hivatalnokokat kivegeztek), s meg legalabb 1 millio ember hal ehenz elmebeteg Pol Pot intezkedesei miatt!!! 4 eves uralom alatt, az 50es evekben meg szepen fejlodo Kambodzsabol a vilag egyik legszegenyebb orszaga lesz, s mind a mai napig Kambodzsa a vilag 50 legszegenyebb, Azsia masodik legszegenyebb orszaga!!
Bar Pol Pot 1979ben megbukik, s kenytelen az orszag Thaifolddel hataros reszere menekulni, a voros khmerek es Pol Pot 1995ig befolyasuk alatt tartjak az orszag nyugati reszet, s allando gerillahaborut folytatnak, a mindnkori kormanyok ellen! A voros khmerek 1999ben buktak meg, de a mai napig mindennemu felelossegre vonas elmaradt!!!
Dobbenetes adat, hogy a mai Kambodzsa lakossaganak 40 %a 15 ev alatti gyerek, s sajnos az atlagos varhato elettartam 50 ev alatt van! Sajnos a mai napig kb. 4-6 millio taposoakna fekszik a fold alatt Kambodzsaban, s bar dolgoznak az egysegek a felderitesukon, meg hosszu-hosszu evek sora, mire teljesn megtisztitjak ezektol az orszagot.

Ilyen elozetes ismeretekkel vartam a buszutunkat, ami alatt kb. egesz Kambodzsan atutaztunk. A buszbol kifele nezve eleg ambivalens erzesek fogtak el, hiszen barmerre jartunk, kb. 1-2 kmenkent Buddha szobrokat, sztuppakat, templomokat lattunk, ugyanakkor lattuk, hogy az emberek tobbsege, fabol takolt, colopokre epitett viskokban el, s a helyi tehenek talan meg sovanyabbak azoknal, melyeket Indiaban lathat az ember.

A Kambodzsaban eltoltott elmult 3 nap eletem egyik legjobb elmenye volt, valoszinuleg azert, mert a kambodzsai emberek a legbaratsagosabb, legkedvesebb emberek, akikkel valaha is talalkoztam. Ok nem erdekbol kedvesek, nem ugy gonodolkoznak, hogy mert turista vagyok es hozom a penzt, akkor kedvesnek kell lenni, hanem ok szivbol es oszinten kedvesek. Persze mindig minden sarkon el akarnak adni valamit, de ha azt mondod, hogy "No, thanks!" akkor megertik, es nem nyomulnak tovabb. Mindenki mosolyog, koszon az utcan, ha random modon elmegyunk egy motoros mellett, rankintegetnek. A szuvenir arusok nem probalnak meg minden bort lehuzni a turistakrol, az araik korrektek, nem kell allandoan alkudozni veluk.

Az emeberk szegenyek, egyszeruen, nagyon szereny korulmenyek kozott lenek, de mindezt meltosaggal, mosolyogva, velemenyem szerint boldogan teszik! Valoszinuleg azert, mert az elmult 30 ev megtanitotta oket, hogy mindegy hogy hogyan, de elek, s ez az igazan fontos. Itt nem keseregnek az emberek, elfogadjak, h ilyen az eletuk, s probalnak elore tekinteni, s remelik, hogy a jovo egy jobb es szebb eletet hoz majd a kovetkezo generacioknak. Hihetetlen es dobbenetes elmeny itt lenni, s mindezt atelni, egyszeruen fantasztikusak a kambodzsaiak, s mindnyajan nagyon-nagyon sokat tanulhatunk toluk.

Megdobbento elmeny volt az elso napunkon reggelizes kozben, egy fellabu konyvarus 15 eves fiuval talalkozni (valoszinuleg o is egy taposoakna aldozata), akivel, kb. tokeletes angollal, elbeszelgetett velunk, s termeszetesen vettunk tole egy konyvet. A templomoknal is megrohamozzak a kisgyerekek az embereket. Persze megszakad a szivunk, de sajnos nem lehet mindnkitol venni valamit! Azert probaltunk a legtobb gyerektol legalabb vizet vagy kepeslapot vagy egy pici, apro szuvenirt venni! De mint irtam, ha barmelyik arusra, tuk-tuk soforre ramosolyogtunk es azt mondtuk, h "No, thanks!"beken hagytak minket.
Szinten erdekessek, s szerintem oriasi pozitiv dolog, h itt a szegeny emberek nem keregetnek, itt a szegeny gyerekek, felnottek megprobalnak arulni valamit, s nem pedig keregetni! Hihetetlen, megdobbento, s peldaerteku az a tartas, ami az itteni emberekben van!!!

Annyira megtetszett Kambodzsa, hogy az elore tervezett 4 napnal egy picivel tovabb akartunk maradni, de mivel kb. 3 hete ugy dontottunk, h a bangkoki helyzet miatt, nem kockaztatjuk meg, hogy atbuszozzunk Bangkokon, inkabb repulojegyet vettunk, s Siem Reap-bol Kualal Lumpurba repulunk holnap, s bar probaltuk, mivel akciosan vettuk a jegyunket, nem lehet atiratni, igy nagyon fajo szivvel, de eletreszolo elmenyekkel hagyjuk el Kambodzsat, de az biztos, h ide a kozeljovoben meg visszajovunk!!!!

A Kambodzsaban keszult random kepeinket itt tudjatok megnezni:

Temeszetesen kambodzsai uticelunk fo atrakciojarol, az angkori templomokrol is irok majd, de azt mar csak Kuala Lumpurbol!

1 komment

Címkék: emberek tura kambodzsa backpacking hatizsakos utaza kambodzsai

Osszbenyomasok Vietnamrol

2010.05.26. 10:14 Bence506

Osszessegeben Vietnam oriasi pozitiv csalodas volt a szamunkra!!! Gondoltuk, hogy jo lesz, de hogy ennyire, azt valoban nem!!!

Egyetlen rossz, negativ elmeny nem ert minket. Az emberek hihetetlenul kedvesek (persze 3 ev Kina utan a vilag barmely pontjan tundernek tunnenek az emberek), segitokeszek. Kicsit kell alkudozni, de nem megy az az oriasi lehuzas, mint Kinaban, ahol kb. 10szeres arrol indit az elado, s ami megjobb, hogy az emberek udvariasak, illemtudoak, nem tolakszanak, nem kopkodnek, nem dohanyoznak az ember pofajaba a liftben, eloreengedik a holgyekt es az idoseket....szoval minden normalis, s ha otthonrol jottunk volna, ez fel se tunne, de hat Kina utan, latszik az iszonyatos civilizaltsag beli kulonbseg.

Mindenhol beszelnek angolul (persze a kiejtesre azert ra kell allni az ember fulenek), s oriasi pozitivum, hogy minden olcso szallodaban is van angol nyelvu TV. Ez megint csak azert emelem ki, mert Kinaba nem jon a BBC meg a CNN (csak feketen parabolaval), s nagyon jo elmeny volt neha egy kis angol nyelvu Discoveryt vagy CNNt nezni, s ujra a "szabad vilagban" (megha ez a kommunista Vietnam is) lenni.

Az ido is fantasztikus volt, talan tul meleg is. A paratartalom kb. 100 % mindenhol az orszagban, de mivel majus a szaraz evszak vege, kb. 3-4 honapja nem esett az eso. Egesz vietnami turank alatt 1szer esett Hanoiban kb. 1,5 oraig, ami pont jol is jott, mert lehutotte a varost.

A kaja volt a legnagyobb pozitiv csalodas. Mivel Barbi vegetarianus, kicsit feltunk, h mi lesz Vietnamban, ahol koztudott, hogy mindent a halszosszal foznek. De semmi gondunk nem volt. Itt, Kinaval ellentetben, ertik, h mi az hogy vegetarianus, s nem hoznak ki husos kajat, ha egyszer megkerted, h ne tegyenk bele hust (ez Kinaban 5bol 1szer biztos megtortenik, meg akkor is ha kinaiul mondod el a pincernek). A husos etelek is nagyon finomak. Sokszor ettem edes-savanyu martasos husokat, citromfuves-csilis eteleket, vagy csak szimpla parolt zoldseges, szoszos husokat. Tenger gyumolcseibol oriasi a valasztek, kb. fillerekert. Mindnkepp erdemes megkostolni a kulonbozo grillezett halakat, rakokat, kagylot, s egy kis plusz penzert homart es krokodilt is lehet enni.

Mi 18 napot toltottunk Vietnamban, s igazabol 2 nevezetes helyre nem mentunk el, az orszag kozepen talalhato Hue-be es Hoi Anba, mert helyettuk inkabb a tengerparton hesszeltunk 5 napig:):) Ha valakinek csak 2 hete van, akkor erdemes 1-2 repuloutat beleiktatni, jegyeket olcson kb. minden nagyvarosba utazasiirodaknal lehet venni, de ha 3 vagy tobb het all a rendelkezesunkre, akkor nem erdemes repulni, buszokkal kenyelmesen vegig lehet barangolni az orszagot.

Ami nekunk kimondottan tetszett, az Ha Long Bay, Sapa, Nha Trang es Saigon. Hanoiban, nem erdemes nagyon sok idot tolteni, Dalat inkabb az esos evszakban erdekes, mikor nincsenek kiszaradva a folyok es a tavak, s lehet latni gyonyoru vizeseseket. Mui Ne-nel a homokdunke nagyon szepek, de tul sok idot nem toltenek el itt, mert a tenger joval koszosabb (kb. mint otthon a Balaton) mint Nha Trangban. A Mekong-deltara velemenyem szerint 1 nap boven eleg.

A kozlekedes, mind a vonatok es buszok, mind az utak a legtobb helyen jo allapotban vannak, s kb. barmelyik sarkon lehet venni barmikorra buszjegyet (akar alvos buszra is) vonatjegyet.

Egy szo, mint szaz, csak pozitivumokat tudok mondani Vietnamnak, s mindenkepp erdemes ide ellatogatni, mert 2-3 het alatt rengeteg kulonbozo elmenyben lehet resze az embernek.

Szólj hozzá!

Címkék: utazas tura vietnam backpacking hatizsakos

Mi mennyibe kerult Vietnamban

2010.05.25. 14:43 Bence506

Ahogy az elejen igertem, a blogon szeretnek hasznos informaciokkal szolgalni azoknak is, akik hozzank hasonlo kalandba vagjak a fejszejuket, ezert ebben a bejegyzesben megprobalom tetelesen osszeszedni, hogy mi kb. mennyibe kerul Vietnamban.

Mielott azonban teteles felsorolasba kezdenek, egy par altalanos infoval, jotanaccsal szeretnek szolgalni.

Eloszor is, a legfontosabb dolog, hogy minding mindenbol alkudjunk. A hotelban, a turakra, az utikoltsegre, a piacon..mindenhol. mennyit, az mindenkinek a penztarcajatol fugg. Mi olyan 20-25 USD/fo/nap koltsegvetessel probalunk utazni, szoval eleg gyakran 1-2 dollaron is alkudni szoktunk, mert hat 2 dollar mar 10 %-a a napi koltesnek.

A szallasok olcsok azsiaban, de ha sporolni akarunk, s egyuttal idot is szeretnenek nyerni, akkor erdemes ejjel utazni, mert akkor egy napi szallaskoltseget (ami kb. a napi budzsenek 25 %a) meg tudjuk sporolni.

Vietnamban, mint mindenhol azsiaban, az ettermek elott ki vannak rakva az etlapok. Erdemes mindig egy pillantast vetni mielott barhova beter az ember, mert hat az kicsit kellemetlen elmeny, mikor mar beultel valahova, es utana realizalod, hogy az etterem nem fer bele a budzsebe, s akkor vagy felallsz es kimesz (ami baromi kellemetlen) vagy ott maradsz, de hogy mar joizut nem fogsz enni az tuti:):):)

Ennyit az okossagokrol, es akkor most jojjenek az arak:

Hotel szobak:
8-12 dollar kozott az egesz orszagban lehet talalni legkondis igenyes szobakat, furdoszobaval, minibarral, kabel TVvel. Nem erdemes elore foglalni, a legjobb, ha odamegy az ember, s miutan megnezte a szobakat, s tetszik, utana probalunk alkudozni. A Lonley Planet jo kiindulasi alap.

Kaja:
reggeli: 1 dollarert mar nagyon jol lehet lakni, de 2ert mar kavet, narancslet, omlettet es joghurots gyumolcssalatat is kaphatunk
ebed - vacsora: 2 dollarert mar nagyon finomakat lehet enni, de ha valami speckosat akarunk (tenger gyumolcseit) kicsit tobbet kell kolteni, de 4-5 dollarert mar ott is jokat lehet enni. Persze az arak itt is helyfuggoek.

Pia:
sor: 0.5-1 dollar
uditok: 0.5 dollar
asvanyviz (1,5 l): 0.25-0.5 dollar

Turak:
Hanoi -  Ha Long Bay, 2 nap, 1 ejszaka a hajon, teljes etkezessel, utikoltseggel 30 dollar/fo
Hanoi - Sapa, 2 nap, 3 ejszaka (ebbol 2 alvos vonattal kb. 9 ora), teljes etkezessel, utikoltseggel, idegenvezetovel, belepokkel 62 dollar/fo
1 napos Mekong-delta tura utikoltseggel, kajaval, belepokkel, csonakazassal, programokkal: 9.5 dollar/fo

Utikoltseg:
Hanoi - Nha Trang 1700 km vonatut, alvo kocsiban, 2. osztalyon, 25 ora: 42 dollar/fo
Nha Trang - Dalat 6 ora busz: 5 dollar
Dalat - Mui Ne: 6 ora busz: 5 dollar
Mui Ne - Saigon: 6 ora busz: 5 dollar
Saigon - Siem Reap: 13 ora: 17 dollar

Mi osszesen 18 napot toltottunk Vietnamban, s mindent osszevetve (utazas orszagon belul, kaja, pia, szallas, belepok, turak) 22.5 dollar/fo/napbol hoztuk ki!

Szólj hozzá!

Címkék: vietnam mennyibe backpacking kerul

Mekong-delta avagy utolso nap Vietnamban

2010.05.22. 18:09 Bence506

Ma mar koran reggel utrakelltunk, hogy az utolso napunkat Vietnamban a Mekong-deltaban toltsuk el. Reggel 8 korul indultunk, s este 6kor mar ujra Saigonban voltunk. 1 nap alatt nem tud tul sok mindent megnezni az ember, de mi is inkabb a delta hangulatara voltunk kivancsiak. Ez a turank is kicsit viccesre sikerult, hisz a 45 fos turistabuszon, osszesen 4en voltunk europaiak, a tobbiek foleg japan es koreai nyugdijas es egy par fiatalabb turista volt. Az idegenvezetonk nagyon kedves volt, de az angolja tobbszor megmosolyogtatott minket, bar majdnem 3 het utan mar legalabb 85 %at ertettuk (kikovetkeztettuk) annak, amit mondott.

A turank jo volt, kihoztuk belole, amit lehetett (bar oszinten en egy picit tobbre szamitottam a Mekong-deltabol). Valoszinu azonban, hogy az en elvarasaim voltak tul magasak, hisz en egesz napos kenus teljesitmenyturat vartam, ahol vadregenyes vizeken, dzsungeleken kelunk at harcolva az elemekkel. Ehelyett azonban hajokaztunk a Mekog folyon, majd megalltunk par szigeten, ahol lathattuk, hogy elnek a helyiek. Jartunk mehfarmon, ahol mezet kostoltunk, lattuk hogy csinaljak a rizspapirt, ettunk a helyiek alltal keszitett kokuszdio cukorkat, lovaskocsiztunk es hallgathattuk a helyiek rogtonzott vietnami eneket, nemi zenei alafestessel. Valamint, legnagyobb oromore, egy picit csonakaztunk is vadregenyes vizeken, hasonlokon mint kamaszkorom egyik szuperhose, s apukam nagy kedvence, Michael Dudikoff filmjeiben (pl. Saigon, a tiltott zona). Mindezt keskeny, nagyon koszos (az idegenvezeto szerint szep barna:) vizben, oriasi naddzsungelben tettuk meg, egy helyi kormanyos-evezos segitsegevel. Azonban se krokodil se kigyo nem tamadott meg minket, es meg macsetat sem kaptunk, sot Rambonak se festettuk be magunkat...

Roviden, hangulatos hely a Mekong-delta, de vagy a nagyon flash helyekhez joval tobbet kene utazni, beljebb a deltaban, vagy egyszeruen ennyi az egesz, amit mi lattuk, s 1 napos turanal nem erdemes tobbet szanni ra.

Miutan visszatertunk Saigonba meg elfogyasztottuk utolso vacsorankat, egy nagyon hangulatos "Balkan Bistro" nevu etteremben, ahol atulaj kb. egybol levagta, h mi is kelet-europaiak vagyunk, s kb. 5 percig ajanlgatta a haz specialitasait. Valoban fantasztikus hely, a 3 ev azsiai tartozkodasom alatt, talan itt ettem a legjobb "western" kajat.

Mara nem maradt mas hatra, mint a pakolas, hisz holnap reggel 6:30kor (mindegy 7 es fel ora mulva) mar ujra buszon ulunk, s ha minden jol megy holnap este mar a kambodzsai Siem Reapbol fogok tudni jelentkezni.

A deltaban keszult kepeinket itt nezhetitek meg:

Szólj hozzá!

Saigon (Ho Chi Minh City)

2010.05.22. 17:49 Bence506

Mui Ne-bol az utunk sajnos vietnami turank utolso allomasara, Ho Chi Minh Citybe (vagy ahogy mindenki hivja Saigonba) vezetett.

A varos az elso pillanattol kezdve levett minket a labunkrol. Saigon teljesen mas, szamomra sokkal-sokkal vonzobb varos, mint Hanoi. Modern, porgos, tiszta (persze az azsiai viszonyokhoz kepest), s pl. Sanghajjal ellentetben az itteni epiteszek jol eltalalltak az aranyt, hogy hogyan lehet egy orszag kereskedelmi kozpontjat, felhokarcolostul, hotelestul ugy felepiteni, hogy azert a varos multjara, tortenelmere emlekezteto reszek is megmaradjanak.

A belvarosban egymast valtjak a hangulatos, kb. Parizst idezo, setaloutcak, europai epuletekkel, modern szallodakkal es csillogo felhokarcolokkal. A kozlekedes ugyan olyan, mint egesz Vietnamban...kaotikus, mindenki motorral jar, s csak es kizarolag a piros lampanal allnak meg (vagy neha csak lassitanak). De ez az Azsia mar csak ilyen....

Mi a turistanegyed kellos kozepen kerestunk szallast. Egy pici utanajaras utan mar volt is szobank (ezuttal 12 dollarert, de hat a nagyvaros mar csak ilyen: dragabb, mint a videk). 1,5 napunk volt arra, hogy felfedezzuk a varost. Ezalatt setaltunk a helyi parkokban, lattunk 2 hindu templomot, egy mecsetet es a helyi Notre Dame templomot, voltunk a helyi piacon, s csak ugy, csavarogtunk a varosban.

Igazabol a saigoni nevezetessegek 1 nap alatt vegigjarhatok, de ami igazan megfogja az embert, az a varos hangulata: a turistanegyed utcain zsufolva vannak hotelekkel, ettermekkel, barokkal, s mindez kombinalva az iszonyatos hoseggel (kb. 35+ fok napkozben, s 28-30 fok este, megspekelve a szokasos 100 % paratartalommal) valami fantasztikus romantikus hangulatot varazsol. Egy szo mint szaz, nagyon bejott Saigon, fajo szivvel megyunk el innen...

A Saigonban keszult kepeket ezen a linken tudjatok megnezni:

Szólj hozzá!

Címkék: saigon city minh ho chi

Mui Ne

2010.05.21. 14:30 Bence506

Vietnamban az utak szerintem teljesen jo allaptban vannak, de sajnos ez nem mondhato el a Dalatba vezeto utrol. Az 5-6 oras buszutnak az elso 2-3 oraja, amig leertunk a hegyrol, nem volt egy leanyalom. Allandoan ujitottak fel az utat, amely iszonyu hepehupas volt. Ha lett volna vesekuvunk, mire megerkezunk Mui Ne-ba, mar biztos ki jott volna belolunk. Persze a lenyeg az, hogy megerkeztunk eppsegben es egeszszegben.

Mui Ne, a tenerparton fekvo, Saigon-tol kb. 4 orara talalhato udulovaros, ami a feher es voros homokduneirol hires. Azonban nem csak a homokdunke, de a tengerparti hotelek, resort-ok tomkeleg is lenyugozott minket, hisz vagy 25 km hosszan egymas mellett allnak az elokelobbnel elokelobb szallodak, melyekben csodalatos tengerennezo bungallokat, apartmanokat, szobakat vehetnek ki az idelatogatok. Sajnos a mi koltsegvetesunkbe a resort nem fert bele (bar nem veszelyesek az arak, kb. 10-15 e Ftert mar tengerre nezo szobat kap az ember), de egy kis alkudozas utan sikerult a tengertol kb. 20 meterre levo, az egyik resort szomszedsagaban kivenni egy szobat 10 USDert. A szoba mindenkepp megerte az arat, hisz nemcsak a megszokott gekkokat, s madarakat lathattunk, hanem a szallasunknal eloszerettettel tanyazo deneverek ropkodeseben is gyonyorkodhettunk sotetedes utan :)

Mivel csak 2 napot maradtunk Mui Ne-ban, s abbol a masodik napunk delutanjan a homokdunekre latogatunk, a megmarad 2 fel napunkat a tengerparton fekve toltottuk. A viz itt is nagyon kellemes (kb. 25-26 fokos volt), s legnagyobb oromunkre a mellettunk levo szallodaban senki nem lakott, igy nyugott szerrel hasznalhattuk a napagyakat, s egy picit ugy ereztuk, hogy az egesz tengerpart a mienk, hisz egy teremtett lelek se tartozkodott ott rajtunk kivul.

Delutan a homokdunke fele vettuk az iranyt. A latvany valoban gyonyoru volt, olyan erzesunk volt mintha hirtelen a Szaharaba csoppentunk volna, pedig nem, az meg mindig Vietnam.

A kepek szerintem ezuttal is magukert beszelnek: